Linnea pluggar

Förberedelser inför livet som student

Att börja leva som student är att inleda ett nytt och ganska så unikt kapitel av ditt liv. Det är ett steg närmare vuxenlivet som innebär större ansvarstagande och frihet. Men samtidigt omges man av ett bra skyddsnät (med sitt universitet/högskola runtom sig) och har utrymme att begå misstag.

Mycket kan göras för att förbereda dig inför studentlivet. Här nedan kommer ett par tips.

• Leta tak över huvudet: även om du inte fått slutgiltigt besked om vart du blivit antagen, så ställ dig i alla möjliga bostadsköer i alla städer som du sökt till (för er som sökt till Stockholm gäller t.ex. SSSB), annonsera dig själv på Blocket.se och olika sociala medier, sprid detta till nära och kära, och återigen gå med i Facebook-grupper (Bostad Stockholm, KI-grupperna…). Det lär ändå ta ett tag innan du får napp.
  • Samla på dig prylar: bor du hemma nu så passa på att plocka på dig lite smått och gott (hygienartiklar, skrivblock, pennor, tvättmedel, nudlar…) när föräldrarna är och storhandlar. Om du är ett sommarbarn, passa på att önska dig lite dyrare prylar (t.ex. bärbar dator, toastmaskin, kitchen aid, tv etc).
  • Sparkonto: börja spara pengar, jobbar du under sommaren så spara så mycket som möjligt av detta inför hösten.
  • Sätt upp budgetar: uppskatta framtida utgifter på livsmedel, transport, hyra och kostnader för utbildning (kurslitteratur och övrigt material). Skaffa appen Tink som är utmärkt för att sätta upp budgetar och hålla koll på dina utgifter samt kategorisera dem.
    • Livsmedel: skaffa medlemskap hos olika livsmedelsbutiker (COOP, ICA, Hemköp och Willys). ICA har ett medlemskap speciellt för studenter och COOP:s medmera-kort kostar visserligen 100kr, men många olika erbjudanden. Generellt gäller att ju större butiker, desto lägre priser. COOP har högre pris på livsmedel pga deras ekologiska sortiment. Willys är billigast av de ovannämnda och är vad jag kör på. ICA och Hemköp ligger någonstans mittemellan. ICA Maxi är däremot väldigt bra och prisvärt, men oftast finns ju inte Maxi så nära till hands i storstäder som Stockholm.
    • Transport: i Stockholm är det SL som står för all kollektivtrafik. Gå in på deras hemsida och kolla vilka olika priser och biljetter som finns. Oavsett om du bor nära campus, så är ju Stockholm väldigt stort och under studietiden kommer man åka till Huddinge campus och sin primärårdsplacering, som kan vara väldigt långt bort. Jag har ju t.ex. min i Södertälje.
    • Hyra/avgift: varierar ofantligt mycket beroende på läge och om det är inneboende, förstahands- eller andrahandskontrakt osv. Tar man fullt CSN på drygt 9000kr, är nog en hyra på 5000kr max. Men har man en partner eller kompis man tänkt dela boendet med, kan man såklart klara en klart högre hyra, så länge båda tar CSN. Extraknäckar man vid sidan av plugget senare, med någon tusenlapp eller så utöver CSN, klarar man också en högre hyra. När du hittat boende och har en hyra, kan man dessutom ansöka om bostadsbidrag
    • Övrigt: mobilabonnemang, gymkort, medicin, sjukvårdskostnader, fester etc.
  • Läs på om CSN: Hur mycket får du låna (tjänar du över ett visst belopp per år finns en begränsning på vad du får låna)? Klarar du dig på endast bidraget (ca 2800kr/mån)? Behöver du kanske inte ta fullt lån? Ansökan om studiemedel kan göras härse video gällande CSN.
  • Prata med studenter: har du någon vän eller bekant som är student, fråga hen om tips.
  • Bredda ditt kontaktnät: kolla redan nu upp olika klubbar, föreningar och aktiviteter, både på och utanför campus, som du är intresserad av. Genom att engagera dig i aktiviteter utanför studierna lär du hitta nya vänner snabbare. I början av terminen har man också rätt mycket fritid. Detta speciellt på KI som inte har någon nollning.

Sist, vill jag påpeka att studentlivet kan se vitt skilt ut beroende på vem du frågar. Stereotyperna vi alla hört är ju att man lever som en fattiglapp, livnär sig på nudlar, festar loss osv. Nu har jag levt ett år som student och kan intyga att så verkligen inte varit fallet för mig. Har inte käkat nudlar en endaste gång (kanske mycket pga att jag inte tycker om nudlar 😉 ). Men sen är jag inte heller typen som varit på alla fester. Festar man ofta, får man självklart vara beredd på att leva billigare (nudlar), eftersom inträde till fester/sittningar, alkohol och fyllekäk kan bränna många hundralappar per gång 😉 Det gäller helt enkelt att försöka finna balansen i detta.

Ytterligare ett långt och maffigt inlägg, men hoppas detta ger er lite hjälp på traven i hur ni ska ta er an livet som student framöver! 4 dagar kvar på er väntan!