Karolinska Institutet

#kigrad20: Ta examen på distans

Denna vecka är det examensdags på Karolinska Institutet. Till alla studenter som tar examen VT20 – Fantastiskt bra jobbat och ett stort grattis! 🥳

Covid-19 sätter sina spår över hela världen och det gäller inte minst på utbildning. Olika universitet och skolor har behövt göra olika anpassningar, omställningar och inskränkningar, i hopp om att kunna fortsätta bedriva utbildning. Tyvärr slår detta extra hårt mot just alla studenter som nu tar examen, eftersom det traditionsenliga firandet har förbjudits. Hela examensceremonin sker digitalt, examensfesten/-sittningen med alla studenter ställs in och det blir svårt att bjuda in släkt/vänner från andra delar av landet/världen. Inga kompromisser från universitetets håll kommer därför någonsin kunna leva upp till en traditionsenlig examen.

Även om det helt ärligt är fruktansvärt tunga tider på många sätt och vis, så kan vi trösta oss med att vi i slutändan kommer ta oss igenom detta starkare än innan. Man kan ju tacka teknologins frammarsch senaste årtiondena. Vad vore vi utan den idag? Tänk vad coolt att man kan vara uppkopplade flera hundra studenter samtidigt på helt olika platser och ändå se/höra varandra. Det här kommer sannerligen vara något som skrivs ner i historieböckerna en vacker dag och säkerligen dokumenteras i KI:s historia. KIgrad20 – de första studenterna som tog examen på distans. Banbrytande! 🎓

GRATTIS TILL EXAMEN! LYCKA TILL! KÄMPA PÅ!

Campus Solna KI med Aula Medica till vänster i bilden.

Läkarstudenten Isabelle har skrivit om tips på hur man kan fira examen på distans, här. In och läs!