Kostnader och utgifter på läkarprogrammet i Sverige

All utbildning på högskolor och universitet i Sverige är gratis för svenska studenter. Förutom en helt gratis utbildning är du dessutom berättigad pengar från staten (= CSN, studiemedel) och har möjlighet att ta ett lån från dem. Mycket privilegierade rättigheter i jämförelse med många andra länder. Ändå likställs ofta studenten med en fattiglapp, där vi har det svårt att få studentekonomin att gå ihop – är det hela sant? En instabil ekonomi är ju också en av orsakerna till en stressig tillvaro

Detta inlägg handlar om kostanden för läkarutbildningen i Sverige och en inblick i de utbildningskostnader som läkarstudenten faktiskt själv får stå för. I ett senare inlägg fokuserar vi sedan på hur du får till en hållbar studentekonomi, vilka studentens största inkomst- och utgiftskällor är, samt varför det är svårt för många att få ihop studentekonomin.

Vad kostar den svenska läkarutbildningen?

Kostnaden för ett svenskt läkarprogram ligger på 1 265 000 kronor totalt enligt SACO och Umeå universitet. Prislappen ökar ytterligare till totalt 3,25 miljoner kronor per läkarstudent, om räknar in all förberedande utbildning som krävs innan läkarprogrammet (förskola, grundskola, gymansiet osv). Läkarprogrammet är en av de dyraste utbildningarna i Sverige och är dyrare än i länder som Polen, Tjeckien, Rumänien, men billigare än i USA, där det snabbt kan överstiga 2 miljoner kronor (källa).

Ja, jag vet att utbildningen är gratis för oss i Sverige, men någonstans dras ju pengarna ifrån och jag tror det är nyttigt att bli påmind om detta. Överlag pratas det för lite kostnader när det kommer till utbildning eller vård för den delen, dvs. allt som egentligen är statligt finansierat. I Sverige finansierar staten vår utbildning mha skattemedel – dvs. du, jag eller dina anhöriga och alla andra arbetshavande individer bidrar m.a.o. indirekt till att betala din utbildning. Anledningen till att läkarutbildningen är dyr, beror ju på att den är extremt resurskrävande. Alla praktikplatser, undervisningsmoment, undervisningsmaterial, skådespelarpatienter, simulerings- och teamövningar, en handledare (kliniskt verksam läkare) avsatt per läkarstudent, läkare som tillfälligt behöver gå ifrån sin kliniska verksamhet för att undervisa oss osv. Men värt att nämna är att Sveriges dyraste utbildningar tillhör områden som media/musik/opera (källa).

Studierelaterade kostnader som läkarstudent:

Det finns en hel del utbildningsrelaterade kostnader som är unika för just läkarstudenter och det är utgifter vi själva behöver stå för.

1. Stetoskop 🩺 – Under två tusen kronor. Obligat att införskaffa sig och alla förväntas äga ett, eftersom det underlättar din kliniska vardag. Det gäller framför allt de första kliniska terminerna när du har praktik inom specialiteter som lyssnar på hjärtat dagligen. Se inlägg om stetoskop.
  2. Inneskor 👟 – Alltifrån några hundralappar till tusenlappar, beroende på vad för skor du föredrar att bära på praktiken. Följ sjukhustoffeln för skoinspiration.
  3. Reflexhammare 🔨 – Någon eller några hundralappar, finns på Medicinska bokhandeln på KI-campus alternativt köpes online. Används till neurologisk undersökning av reflexer i kliniken.
  4. Kurslitteratur 📚- Till skillnad från ovanstående som alla är engångsutgifter, är kurslitteratur återkommande störande hög utgift. Begagnade böcker bör gå på under 400kr/st, medan nya böcker och framför allt svensk kurslitteratur (pga säljs ju inte i lika stora mängder som internationell/engelsk kurslitteratur) kan kosta upp mot tusenlappen. Tack och lov klarar man sig galant utan kurslitteratur, eftersom vi lever i en internet- och molntjänst-eran. Inget är så tacksamt som när äldrekursare eller kursledningen langar sammanfattningar, kursmaterial och -kompendier.
  5. Övrig utbildningsmaterial 🧠 Hypocampus.se (~800 kr/år), Osmosis.org (~1500 kr/år), andra utbildningsprogram/-kurser som ex. Coursera.org.
  6. Dator / surfplatta 👩🏻‍💻 – Många tusenlappar beroende på din preferens.
  7. Läkarlegitimation 👩🏻‍⚕️ – En kostnad på nästan två tusenlappar för att få ut sin läkarlegitimation från Socialstyrelsen. Idag gäller ju inte detta för läkarstudenter eftersom det sker detta efter AT. När det 6-åriga läkarprogrammet kickar igång från HT21 däremot, kommer läkarstudenten förmodligen behöva ansöka om den direkt efter examen.