Smartphone app

Lista på appar för studenter

Hur kan du billigt och enkelt effektivisera vardagen och studierna? Med hjälp av teknik och digitalisering såklart. I detta inlägg delar jag en lista på användbara appar för studenter. Häng med!

Pluggstation
Pluggstation i hemmet

Studierelaterade appar

1. ⛅️ Molnlagring – Få tillgång till dina filer från alla enheter och webbläsare. Genom molnlagringstjänster som OneDrive och Google Drive blir detta möjligt. Som KI-student får du 500 GB gratis lagringsutrymme på OneDrive. Fler molnlagringstjänster.
  2. 📆 KalenderCalendar – iOS. Google Calendar – Android. En digital kalender ger påminnelser och strukturerar upp din vardag på en helt ny nivå. Fler kalender-appar.
  3. 📝 Anteckningar – Digitala anteckningsverktyg har blivit allt vanligare och smidigare. OneNote – fungerar på alla telefoner och datorer. Notes – iOS. Google Keep – Android. Fler antecknings-appar.
  4. 🎥 Videomöten – Distansundervisning har kommit för att stanna, och via tjänster som Zoom och Microsoft Teams kan universitet och högskolor fortsätta med föreläsningar, möten, seminarier m.m. online.
  5. 📂 Studentportal – Alla utbildningar har någon form av digital plattform, en slags samlingspunkt för studenter och lärare. Här hittar man allt studiematerial. Canvas är en sådan plattform och finns på flera lärosäten i Sverige. Du hittar alltifrån schema, föreläsningar, seminarier och information.
  6. 🔐 LösenordshanterareLastPass – Lagra dina inloggningsuppgifter och lösenord till alla dina konton. Nuförtiden skapar vi mängder av nya konton online och behöver allt oftare byta lösenord av säkerhetsskäl. Fler lösenordshanterare.
  7. TidsspårningToggl är en app som möjliggör för dig att logga tidsåtgången för diverse uppgifter och projekt. Fler tidsspårningsappar.
  8. 🃏 Flashcards – Skapa dina egna eller använd andras flashcards på Quizlet. En liknande app heter Anki, där du skapar dina egna flashcards och kan följa din progress.

Vardagsappar och -tjänster

1. 🎬 Youtube – Det finns mängder med utbildningskanaler och videor på engelska inom medicin.
  2. 🎧 Spotify – Skaffa Spotify premium för endast 49 kr/månad som student.
  3. 🥡 Karma – Minska matsvinnet och köp mat som blivit över från olika matbutiker, restauranger och kaféer.
  4. ☕️ Pressbyrån – Studentrabatt på kaffe och bulle till priset av 15kr. Skaffa stämpelkort i appen och få gratiskaffe i utbyte mot tillräckligt antal stämplar.
  5. 💰 Mecenat / Studentkortet – Håll koll på de senaste studentrabatterna.
  6. 💳 MobilbetalningApple Pay – iOS. Google Pay – Android. Samsung Pay – för Samsung-telefoner. Med dessa tjänster får du en digital plånbok, vilken gör att du enkelt kan betala utan att ha ditt bankkort till hands.