st-gorans-sjukhus

Livsuppdatering och Capio S:t Görans sjukhus

InsÄg att jag inte uppdaterat er pÄ vad som hÀnder i livet och vad som komma skall.

Sedan hudkursen avslutades 22 feb, har jag befunnit mig pĂ„ ett annat sjukhus, nĂ€mligen S:t Görans sjukhus pĂ„ Kungsholmen. HĂ€r kommer jag att vara tillsammans med mina kursare frĂ„n SöS, KS Huddinge och KS Solna, i hela tre veckor. Detta VFU-block blir dessutom sista praktiken inom internmedicin. DĂ€refter vĂ€ntas infektionskursen pĂ„ Huddinge sjukhus. Sist ut denna termin Ă€r SVK, den valbara kursen som Ă€ger rum i Indien. Med andra ord, kommer jag inte att vara mer pĂ„ mitt bassjukhus SöS denna termin.

S:t Görans sjukhus
StG Àr ett privat sjukhus som Àgs av koncernen Capio. Sjukhuset bedriver vÄrd pÄ uppdrag av Stockholms lÀns landsting och har (fun fact) utsetts till Sveriges bÀsta mindre sjukhus 2017. Efter 1,5 v pÄ StG förstÄr jag varför de fÄtt denna utmÀrkelse.

Under medicinkursen T5-T6 blir vi lĂ€karstudenter frĂ„n SöS, Huddinge och Solna sjukhus, ’utlokaliserade’ till StG under ett VFU-block (=3v). De enda som inte fĂ„r testa pĂ„ StG Ă€r alltsĂ„ studenterna frĂ„n Danderyd. Personligen Ă€r jag verkligen otroligt tacksam över att fĂ„ vara pĂ„ StG. Det Ă€r bĂ„de spĂ€nnande att se ett nytt sjukhus som Ă€r icke-landstingsbedrivet, men ocksĂ„ att fĂ„ umgĂ„s med kursare frĂ„n andra sjukhus som man aldrig ser numera. Hittills har det bara varit positiva intryck. Har haft fantastiskt drivna och pedagogiska handledare och lĂ€rt mig mĂ€ngder pĂ„ den korta tid jag varit hĂ€r.