kungsträdgården-körsbärsblommning

Nya antagningsregler till svenska högskolor

Nyligen publicerade Regeringskansliet ett par viktiga förändringar gällande antagningsregler till högskolor i Sverige. Tänkte att det kan vara bra att få veta i god tid. Det som gäller framöver är bl.a. följande:

• 18-årsgräns på högskoleprovet. Du kan däremot fortfarande skriva högskoleprovet även om du är under 18 år, men ditt provresultat räknas ej.
  • Nationellt behörighetsprov som ska ge grundläggande behörighet till högskolor. Till för de som inte avslutat sin gymnasieutbildning. Åldersgräns 24 år.
  • Friare tyglar att utforma egna särskilda behörighetskrav. Det blir alltså enklare för högskolor att införa egna särskilda behörighetskrav såsom t.ex. ett antagningsprov, utöver behörigheten via betyg eller högskoleprov. Dvs. kan vissa utbildningar ställa krav på förkunskaper hos de ansökande.

Läs mer här