Obstetrik och gynekologi – Praktik på kvinnokliniken

I mitt förra inlägg kan du läsa översiktligt om specialiteten obstetrik och gynekologi (OB-GYN), som jag just avslutade min praktik inom. Nu tänkte jag i stället berätta om hur livet som läkarstudent inom denna specialitet varit. Vad har jag fått se och göra under mina 6 veckor på OB-GYN?🤰🏻🩸👶🏻


Danderyds sjukhus, Stockholm

 

Teoretisk undervisning

Jag läste kursen reproduktion (obstetrik och gynekologi) på Danderyds sjukhus i Stockholm. Totalt var kursen 6 veckor lång och inleddes med en veckas teoretiska föreläsningar, liksom de flesta av våra kurser på kliniska terminerna. Den teoretiska undervisningen har sammantaget bestått av:

  1. Föreläsningar 👩🏻‍🏫 – Vi hade både fysiska och digitala (video-) föreläsningar. De digitala föreläsningarna är ett stort plus, eftersom det är effektivt, ger ökad tillgänglighet och är individanpassat. Man kan både välja var, när och hur man tillgodogör sig informationen. Dessutom kan man anpassa uppspelningshastigheten på videoföreläsningarna. Motargumentet till digitaliserad undervisning är att lärandet blir mindre interaktivt, ex. svårt att ställa frågor. Lösningen på detta är ju att universitetet schemalägger tider för frågestunder med respektive föreläsare. På så sätt kommer man dessutom förberedd (vilket sällan är fallet till en föreläsning), kan ställa bättre frågor och tillgodogöra sig kunskapen på ett annat plan.
  2. Seminarier 🗣 – På läkarprogrammet är seminarier A och O i undervisningen. De är oftast obligatoriska (till skillnad från föreläsningar) och utgör också den mest givande delen av den teoretiska undervisningen. Ett seminarium går ut på att man i en grupp tillsammans med en läkare diskuterar olika patientfall inom ett specifikt ämnesområde. Det är en tillämpning av teorin som vi lär oss på t.ex. föreläsningar. Oftast har vi minst ett seminarium per vecka.
  3. Praktiska övningar 🩺 – Läkaryrket är många gånger ett praktiskt yrke, som kräver mycket övning. Det kan till exempel handla om att öva en slags undersökningsteknik, som på OB-GYN-kursen innebär att lära sig undersöka och ta prover från underlivet med olika instrument. Andra exempel är att öva samtalsmetodik under t.ex. psykiatrikursen, eller att utföra HLR.

 

Exempel på vad vi fått lära oss är:

  • Normal och komplicerad graviditet
  • Normal och komplicerad förlossning
  • Puberteten till klimakteriet
  • Menstruationsrubbningar
  • Infektionsjukdomar (ex. könssjukdomar)
  • Cancersjukdomar (ex. livmoderhalscancer)

 

Praktik på kvinnokliniken

Efter en veckas teori började praktiken på kvinnokliniken. Som vanligt innebar detta mycket ensamtid som student och många nya arbetsplatser. Varje dag är man i princip placerad på en ny arbetsplats (avdelning, mottagning, klinik), där man är ny och ska få en inblick i verksamheten. Därför är jag förvånad över hur pass mycket praktiskt jag ändå fått utföra som student, med tanke på den korta tid (ibland knappt en halvdag) jag vistades där. Handledarna har varit väldigt tillmötesgående och överlag försökt involvera en i arbetet. Absolut en av de bättre ställena för praktik under läkarprogrammet. Till skillnad från termin 9, då vi främst läste psykiatri och neurologi, har OB-GYN varit betydligt mer hands-on (praktiskt) och haft högre tempo på praktiken.


Undersökningsrum med gynstolen och ultraljudsmaskin.

 

Mina praktikplatser på OB-GYN:

  1. Mödrahälsovårdcentral
  2. Ultraljudsmottagning
  3. Förlossningen
  4. BB
  5. Specialistmödravårdcentral
  6. Gynekologisk akutmottagning
  7. Gynekologisk mottagning
  8. Gynekologisk sjukvårdsavdelning
  9. Operation

 

Exempel på saker jag fått se:

  • Vaginal förlossning – Vi gick totalt tre pass (dag, kväll, natt) med barnmorskor och två pass med förlossningsläkare. Fick se huvudsakligen normala förlossningar och vara med och assistera.
  • Kejsarsnitt
  • Hysterektomi – En operation för borttagning av livmodern
  • Ultraljud (vaginalt och abdominellt) – Ultraljud är både obstetrikens, gynekologens och barnmorskans bästa vän. Används flitigt på akuten och mottagningar, likväl på gravida som icke-gravida.

 

Exempel på saker jag fått göra:

  • Handlägga egna patienter – Från början till slut: ta anamnes (=samtala), status (=undersöka), journalföra och skapa en behandlingsplan.
  • Egen mottagning – På kandidatmottagningen fick man egna inbokade patienter, vilket är unikt för just kandidatmottagningar. Vi har haft flera kandidatmottagningar genom utbildningen och dessa brukar vara extremt lärorika, eftersom du får en egen handledare som endast är där för dig och inte har egna patienter parallellt.
  • Vaginal undersökning – Lära sig hantera spekulum och depressor för att hitta livmodertappen och ta diverse prover.
  • Palpera cervix (livmoderhals) – Dels ska vi kunna undersöka cervix hos icke-gravida, men likväl kunna undersöka cervix hos en gravid för att bedöma förlossningens progress.
  • Palpera uterus (livmoder) – Vanligtvis känner och klämmer man på uterus, med ena handen ovanpå magen och två fingrar mot cervix. Detta för att upptäcka smärta, uppskatta dess storlek och eventuella ojämnheter på uterusytan. Dessutom fick jag se och hålla i en livmoder under ett kejsarsnitt.
  • Ta cellprovGynekologisk cellprovstagning (engelska: pap smear) ingår i screening för cervixcancer i Sverige. Det är en beprövad metod för att kunna förhindra utvecklingen av livmoderhalscancer. Screening börjar hos alla kvinnor från det år de fyller 23 år. Läs mer här.
  • Preventivmedelsrådgivning
  • Diskutera abortmetoder och missfallsbesked

 

0 kommentarer

Relaterade inlägg

Om mig

Kategorier