Överlev fysisk distansiering (≠ social distansiering)

Den pågående pandemin har tvingat stora delar av jordens befolkning till plötsliga livsstilsförändringar. Alla påverkas eller kommer att påverkas, både på gott och ont. Den i särklass mest påtagliga förändringen för oss enskilda individer är kravet om fysisk distansiering på obestämd tid. Varför fysisk distansiering behövs kan du läsa mer om här. Detta inlägg kommer i stället handla om saker du kan göra för att underlätta vardagen under fysisk distansiering.

Vad är fysisk distansiering?

Kärt barn har många namn. Runtom i media används kanske mer frekvent begreppen social distansiering, självisolering, hemkarantän m.m. Det gemensamma budskapet lyder: Undvik fysisk personkontakt! Därmed är t.ex. social distansiering missvisande, då man inte nödvändigtvis i modern tid måste minska på sina sociala kontakter, bara för att fysiska möten undviks.

Konsekvenser av fysisk distansiering

Ett liv under fysisk distansiering innebär mer tid i hemmet, distansundervisning, distansjobbande, ökad tele-/videokommunikation, minskat socialt fysiskt umgänge, minskad rörelse i vardagen och en begränsad vardag i jämförelse med vad vi är vana vid i Sverige. Liksom med allt, finns för- och nackdelar med denna distansiering och jag tänkte fokusera på de positiva. Priviligerade som vi är, har vi tacksamt nog alltifrån tak över huvudet, mat, internet m.m. under dessa tuffare tider. Se därför denna fysiska distansiering som en möjlighet till att upptäcka och lära dig nya saker.

Fördelar

• Effektivare möten – Plötsligt behöver inte timslånga möten vara timslånga, samma innehåll täcks under kortare tid. Ökad produktivitet definitivt.
  • Effektivare undervisning – Aldrig tidigare har jag lyckats hålla koncentrationen så bra såsom på digitala föreläsningar och seminarier. Kanske för att det helt enkelt passar mig bättre, men tycker överlag också att föreläsningarna håller betydligt högre standard och är mer genomtänkta än annars. Mindre snack, mer verkstad. Dessutom, tackar så mycket för snabbspolningsfunktionen på inspelade videoföreläsningar.
  • Mer tid över – Den tid som annars lades på sociala umgängen och transporten till och från jobb, spenderas nu hemma. Förvalta denna tiden väl och investera den i att lära dig om något spännande.
  • Minskade utgifter – Jag har märkt av drastiska nedskärningar av mina utgifter sedan årsskiftet. Det handlar om färre restaurangbesök, utgifter på transport och övriga nöjesrelaterade utgifter.
  • Innovation och utveckling – Människor inom alla branscher (ex. restaurang, utbildning, medtech) hittar på kreativa lösningar för att upprätthålla sina verksamheter, även om många företag inte kommer att överleva.

Nackdelar

• Fysisk ohälsa – Ökat stillasittande, gym stängs tillfälligt ned, utegångsförbud i vissa länder skapar också inskränkthet. Finns dock mängder med tips på träning i hemmet online.
  • Psykisk ohälsa – Ingen mår bra av att stanna hemma varje dag, bli frånkopplad sina vardagliga kontakter. Men de kanske mer utsatta människorna tillhör t.ex. de som redan mår psykiskt dåligt, är utsatta för våld i nära relationer, har ett dåligt socialt skyddsnät eller en instabil tillvaro. Detta kommer vi tyvärr se en ökning av.

Överlevnadstips i hemmet

1. Separera plugg/jobb och fritid – Sitt inte i sängen eller pyjamas när du jobbar hemifrån. Hitta gärna en avsatt plats för detta.
  2. Skapa rutiner – Stig upp som vanligt på morgonen, gör dig i ordning och sätt igång med jobbet/studierna som du brukar.
  3. Främja ergonomin – Eftersom vi spenderar så mycket tid i hemmet, ökar även vårt stillasittande. Om du jobbar framför datorn, se till att du har ett vettigt bord (helst höj- och sänkbart för att kunna växla arbetsställningar) och en stabil stol (eller balansboll). Om detta inte är möjligt, ta till med andra knep för att justera bordet till önskad höjd: använd tjocka kursböcker, strykbräda, notställ m.m.
  4. Gå ut – Så länge det tillåts, främja din egna hälsa genom promenader/träning och solljusexponering. Tips är att ta en morgonpromenad innan du sätter igång, vilket ger känslan av att du faktiskt är påväg till skolan/jobbet.
  5. Finn andrum – Om du bor ihop med andra människor, se till att ha en plats därhemma avsatt för egentid och lugn. Alla relationer och umgängen kräver en viss mån av distans.
  6. Använd humor – Det är en tuff tid vi lever i, men viktigt är att kunna se saker från den ljusa sidan. Gör något som du får glädje av, exv. en hobby, läs en bok, kolla på roliga memes, träna, laga mat, lär dig något nytt osv.
  7. Koppla bort, koppla av – Ta en paus från det konstanta nyhetsflödet om coronaviruset. Testa t.ex. med att införa specifika tider på dygnet då du inte tänker/pratar/läser om allt detta.
  8. Köp varor online – I stället för att gå till matvarubutiken eller dylikt, se över möjligheter att beställa matvaror online för hemleverans.
  9. Kontakta vänner/kollegor/kursare – Håll kontakten med vänner online, boka in videosamtal, ring varandra regelbundet. Vissa kör hårt på t.ex. digitala luncher och träningspass.