Pediatrik pĂ„ Sachsska barnsjukhuset 👶🏻

Just nu Àr det extremt mycket förÀndringar som sker och beslut som fattas dagligen. Det gÀller alla samhÀllssektorer och inte minst sjukvÄrden dÀr vÄr utbildning ocksÄ berörs. Ingen vet hur morgondagen ser ut och det finns mÄnga orosmoln. Men alla befinner vi oss i samma bÄt.

HÀr följer en kort uppdatering pÄ min vardag. För tre veckor sedan började jag lÀsa pediatrik (lÀran om barn och barnsjukdomar) pÄ Sachsska barn- och ungdomsjukhuset som tillhör Södersjukhuset. Detta blir förvÄnansvÀrt och sorgligt nog, den allra sista specialitet som jag har kvar pÄ lÀkarutbildningen innan förvÀntad examen i höst. Efter pediatrikkursen kvarstÄr nÀmligen endast sÄdant vi tidigare berört, nÀmligen akutsjukvÄrd och primÀrvÄrd.

Hittills har kursen bjudit pÄ sedvanlig meny, i form av förelÀsningar och seminarier (numera online), praktiska teamövningar som simulerar olika akuta patientfall, praktik pÄ sjukvÄrdsavdelning och i öppenvÄrden (dvs. barnmottagning). Vi har fÄtt möta barn frÄn hela Äldersspannet (0-18 Är). De vanligaste besöksorsakerna för barn Àr helt klart feber, andningsbesvÀr och hudutslag, vilka ofta landar i en infektions- eller allergidiagnos.

Mitt arbetsrum pÄ BUM Nacka denna vecka.

Den hÀr veckan befann jag mig pÄ barn- och ungdomsmottagningen (BUM) Nacka. HÀr jobbar barnlÀkare (pediatriker) som tar emot inbokade besök frÄn barn i alla Äldrar. Dessa kan komma pÄ remiss frÄn barnvÄrdcentralen (BVC) dÀr man upptÀckt nÄgot i rutinundersökningarna, eller via remiss frÄn sjukhus med begÀran om uppföljning efter inneliggande vÄrd exempelvis. Vardagen hÀr ser ut som arbetsflödet pÄ en vÄrdcentral, med arbete pÄ regelbundna kontorstider (förutom nÄgot extra dagspass pÄ BB nÄgon helg dÄ och dÄ), eget arbetsrum och egna patienter som följs upp etc.

BUM Nacka