prov

Post-högskoleprovet

Halloj!

Hoppas högskoleprovet gick fint för er som skrev det under gårdagen. Om inte, fortsätt kämpa och tänk igenom vad du kan förbättra till nästa gång.

Tyckte du den verbala delen var svår? Har du en långsam läshastighet? Dåligt vokabulär?

Tips:

1. Läs skönlitteratur, speciellt klassiker har oftast en bred vokabulär och mer formellt språk. Jag fick upp min läshastighet och utökade mitt ordförråd markant efter att ha läst böcker av Jane Austen, George Orwell och Dostovjevskij på både svenska och engelska. Föredrar man lite modernare litteratur är ju Haruki Murakami att rekommendera, dock förstås på svenska och inte japanska. Sen är det ju inte så enkelt att man bara kan läsa böckerna och lägga ifrån sig dem, utan för iaf mig, krävdes det att jag slog upp nya ord/begrepp/uttryck allteftersom jag plöjde boken.
  2. Är du intresserad av något område inom medicinsk forskning (eller forskning generellt), läs vetenskapliga rapporter (och inte bara abstract utan the entire thing, okej du kan skippa referenslistan och fotnoter 😛 ). Då blir du ju uppdaterad på de nyaste rönen på köpet.
  3. Läs dagstidningar (t.ex. DN har långa debattartiklar), tidningar som Illustrerad vetenskap eller varför inte läkartidningen.
  4. Öva på verbala delen här http://ordprov.se/. F.d. stammis på denna sida, älskar deras ORD-del.

Tyckte du den kvantitativa delen var svår? Dålig på huvudräkning? Dålig på överslagsräkning?

Tips:

1. Repetera gymnasiematematiken. Matte 1c bör räcka, men har du läst högre kurser tycker jag du lika gärna kan repetera dem, så har man mer i bagaget. http://www.mattecentrum.se/, Youtube (Khan Academy), låna kursböcker etc.
  2. Minimera användning av miniräknare i vardagen. Om du läser matte i skolan, prova att lösa uppgifterna genom huvudräkning och kontrollräkna sedan. Min gamla mattelärare brukade faktiskt ge oss matteprov där man inte fick tillgång till miniräknare. Och inte så konstigt nog sänkte det klassens medelpoäng. Utanför skolan, kan det handla om att beräkna ett ungefärligt värde på vad allt du har i COOP:s kundvagn kan kosta. Eller att beräkna kostnaden/pers när du och vänner ska dela på en nota. Perfekt tillfälle att träna huvud- och överslagsräkning.
  3. DTK-delen: ta med en genomskinlig linjal!

Det bästa tipset för högskoleprovet är ju att göra gamla prov. Men tycker man att proven inte hjälper, eller vill man bara pusha sig själv ytterligare, testa några av de ovanstående tips!

Detta inlägg skulle egentligen handla om val av eftergymnasialutbildning men jag spann vidare på högskoleprovet i stället. Vad jag älskar med bloggandet, är just att jag sällan skriver om det jag faktiskt från början hade tänkt skriva om. Speglar ju livet och t.ex. valet av eftergymnasialutbildning rätt bra…man tror att man är påväg norrut, men i själva verket sitter man på tåget söderut. Eller så har man ingen aning om vart man ska, och då tar man första bästa tåg. Either way, så kommer du framåt, oavsett om det gick enligt planerna/förväntningarna eller inte. Det värsta som kan hända med ditt val av högskoleutbildning är att det blir fel. Då är det bara att vända tillbaks med mer erfarenhet i bagaget och välja en annan väg. För i Sverige är det möjligt.

[var på inflyttningsfika igår och kolla vilka bakverk som det bjöds på]

Cheers,