Antagningsbesked till läkarprogrammet

Q&A: Hur kom du in på läkarprogrammet?

En vanlig fråga jag får från er läsare är:

Hur kom du in på läkarprogrammet? Om via betyg, vad för betyg hade du?

Jag kom in genom mina gymnasiebetyg hösten 2015 när BIEX-kvoten fortfarande existerade. Det var en temporär urvalsgrupp för oss första årskullar som gick ut med det ”nya” betygssystemet A-F utan betygskompletteringar. Idag finns inte denna kvar, utan du konkurrerar i BI-kvoten. Här kan du läsa mer om betygsurvalet.

Exakt vad för betyg jag hade brukar jag försöka undvika att svara både på bloggen, mejl och på mässor. I slutändan är detta högst irrelevant eftersom antagningsgränserna varierar varje gång. Och det skapar nog bara onödigt mycket stress och betygshets, som redan många lider av under skolåren. Självklart kan du satsa hårt på betygen, speciellt om du har ett klart och tydligt mål om att komma in på en viss utbildning. Men lyckas du i slutändan inte komma in genom betygen, finns oändligt många andra valmöjligheter, som de flesta inte känner till när de tar studenten.

Fram tills man tar studenten lever man oftast i en väldigt inskränkt värld. Vilket ju inte är konstigt. Man har ju knappt levt i 20 år och många gånger i samma stad eller åtminstone samma land. Att man redan vid den åldern ska fatta ett val om ens framtid samt att det valet kommer kännas rätt, är egentligen ganska osannolikt. Tack och lov finns utrymme för att du ändrar dig i Sverige. Du kan ta sabbatsår eller hoppa av/byta/pausa en utbildning närsomhelst. Du har massor med vägar att ta dig in på en högskoleutbildning: gymnasiebetyg, kompletterade betyg, högskoleprovet och andra urvalsmetoder specifikt för olika program. Snöa därför inte enbart in er vid era gymnasiebetyg. Blicka framåt så kommer ni upptäcka fler alternativa vägar.