Q&A: På utbildningsmässor del 1

Glad 1:a advent!

Två dagar på Sacomässan räckte för att ta kål på min röst. Men det har jag egentligen inget emot, eftersom jag är så obeskrivligt trött på den ändå. På köpet har jag iaf stenkoll på all antagningsstatistik från HT17 när det gäller läkarprogrammen i Sverige.

I två inlägg tänkte jag ta upp vanliga och ovanliga frågor gällande KI och läkarprogrammet som ställs på mässor, samt mina erfarenheter och vad jag själv brukar dela med mig. (Gå in under kategorin ”Q&A” för liknande inlägg).

img_9002.jpg

De flesta som kommer till KI-montern på dessa mässor, är oftast intresserade av trumvirvel läkarprogrammet. Oftast är anledningen att man tycker om biologi i skolan, vill hjälpa människor, vill jobba med människor, eller alltid drömt om att bli läkare. MEN, egentligen kan det många gånger vara pga det är det enda program man hört talas om, och/eller påtryck från omgivningen (=la familia). Något i stil med det, var det ju också för mig. När jag gick natur på gymnasiet hade jag kännedom om följande program: läkare, sjuksköterskor, civilingenjörer, jurister, ekonomer. Sen tog listan slut. Tragiskt. Slutsats: begränsa dig inte till en väg. Tänk större.

Vilka program finns på KI?
KI är det enda medicinska universitet i Sverige. Här finns hela 13 olika program, som alla handlar om medicinsk vetenskap och uppfyller kriterierna: biologi, att hjälpa människor och att jobba med människor. Bläddra gärna i KI:s studentkatalog online och läs mer om våra program. Eller läs KI:s studentbloggar, där flertalet program är representerade.

1. Arbetsterapeutprogrammet
  2. Audionomprogrammet
  3. Biomedicin kandidatprogrammet
  4. Biomedicinsk analytikerprogrammet
    • Inriktning klinisk fysiologi
    • Inriktning laboratoriemedicin
  5. Fysioterapeutprogrammet
  6. Logopedprogrammet
  7. Läkarprogrammet
  8. Optikerprogrammet
  9. Psykologprogrammet
  10. Röntgensjuksköterskeprogrammet
  11. Sjuksköterskeprogrammet
  12. Tandhygienistprogrammet
  13. Tandläkarprogrammet

Varför ska man välja KI?
Jag svarar alltid med vilka punkter som utmärker KI. Sen får den som frågar, själv avgöra om det är en fördel/nackdel.

• Forskning – Majoriteten av svensk forksning inom medicinsk vetenskap bedrivs på KI.
  • Internationellt – Gott anseende internationellt, goda möjligheter till utbyten, många partneruniversitet, perfekt om man vill etablera sig internationellt i karriären framöver.
  • Storstad (ej studentstad) – Stockholm <3, storstadspuls, många jobbmöjligheter.
  • Undervisningsform: föreläsningar (ej PBL) – Avser läkarprogrammet, där många andra lärosäten har PBL i större utsträckning som undervisningsform.
  • Dissektioner – Avser läkarprogrammet, anatomistudier erbjuder dissektioner på riktiga människor. I jämförelse med universitet som Linköping, där all anatomiundervisning sker digitalt.

Skugga en student!
Jag avslutar alltid med att säga till besökarna att skugga en student på KI. Det är en utmärkt möjlighet att få veta mer om det program du är intresserad över och ställa mer ingående frågor till en KI-student. Anmäl dig till att skugga en student! Det är helt gratis och oerhört givande. Kanske får ni t.o.m. träffa mig, då det är vi studentambassadörer som ansvarar för skuggningarna. 🙂

Vad behöver jag för att komma in på KI:s läkarprogram? (HT17)
Först och främst krävs en gymnasieexamen med grundläggande behörighet och särskild behörighet (fysik 2, biologi 2, kemi 2, matematik 4). Det är inte alls omöjligt att läsa till läkare bara för att du gick samhällsprogrammet på gymnasiet eller har för låga betyg. De siffror som anges i antagningsstatistiken avser resultatet till den person som sist kom in på programmet.

1. Betyg (BI-kvoten) – 22,24
  2. HP – 1,75
  3. PIL – 55

UHR kan du söka efter och jämföra antagningsstatistik till alla program på svenska universitet och högskolor.

Vad är alternativt urval (PIL)?
En tredje väg in på KI:s läkarprogram, där du inte behöver de höga betygen eller HP-resultaten. I stället baserar sig detta urval på ett prov och två intervjuer. Däremot måste du självklart ha grundläggande + särskild behörighet liksom till alla andra urvalsgrupper.

Steg 1 – Rangordning genom högskoleprovet (du bör ha fått ett resultat mellan 1,3-1,5)
Steg 2 – Begåvningstest + levnadsbeskrivning
Steg 3 – 2 intervjuer om 45 min vardera

Anmälan till PIL våren 2018 (dvs. om man vill läsa läkarprogrammet från HT18) är öppen 3 mars – 3 april. På KI:s hemsida kan du anmäla dig och läsa mer om PIL, tryck här. Läs om mina tidigare inlägg om PIL, här, här, här.