swedish-sunset

Q&A: Skillnaden mellan att börja läkarprogrammet HT och VT?

På sistone har flera av er undrat om skillnader (för- och nackdelar) mellan att börja läkarprogrammet på höstterminen respektive vårterminen. Så vi tar väl och besvarar frågan helt enkelt.

Läkarprogrammet är alltså tillsammans med arbetsterapeut-, fysioterapeut-, logoped– och sjuksköterskeprogrammet, de program på KI som startar både på höst- och vårterminen.

Det finns tyvärr inga dramatiska skillnader mellan våren och hösten. De är helt likvärdiga. Kanske inte så konstigt, eftersom båda antagningarna fortfarande existerar. Vad som däremot skiljer är petitesser.

• Kursupplägg – De kurser HT-klasserna läser på hösten, läser VT-klasserna på våren och vice versa. Det kan ge olika långa instuderingsperioder inför tentor. Men oavsett när du börjar, kommer du behöva skriva tentor direkt efter juluppehållet, skillnaden är bara vilken kurs det gäller.
  • Klassen – Ingen som kommit direkt från gymnasiet i VT-klasserna, obviously.

I övrigt inte så mycket mer som skiljer sig. Läkarkollot finns både på höst och vår, klasserna är ungefär lika stora och det finns ingen särbehandling av vår- eller höstterminsklasserna. 😉

Sedan kan tilläggas att mycket saker händer längs med läkarprogrammets gång. Många kursare tar uppehåll och/eller blir spärrade, vilket gör att du kanske ändå i slutändan hamnar med en HT- eller VT-klass. Finns alltså inget skäl till att inte börja läkarprogrammet på våren.