Sjukhuskläder – Hur klär vi oss på sjukhus?

Utbudet av personalkläder tillsammans med kvaliteten på personalmatsalen och typ av kaffemaskin på avdelningar, är exempel på sådant som man värdesätter som sjukvårdspersonal/-student. I detta inlägg lägger vi fokus på sjukhuskläderna, som blir en naturlig och stor del av sjukvårdspersonalen. Om det inte redan var uppenbart, bär vi alltså aldrig civilkläder på jobbet (undantag: om man är försenad till morgonmötet eller kläderna försvunnit 😜).

1. Avdelning/ mottagning/akuten

2. Kirurgen (avdelning+operation)

3. Ortopediska operationer

Genom mina två ynka år inom vården (som läkarstudent och undersköterska) har jag hunnit prova mig igenom en hel drös olika sjukhus-outfits. Gemensamt för alla är att det känns som att gå runt i pyjamas. Skönt som tusan, men fult som satan. Ständigt kommer det nya förändringar på sjukhuskläderna. De finaste bussarongerna fann jag på min första vårdcentralsplacering: vinröd, babyblå och turkos fanns bl.a. att välja mellan. Tyvärr försvann dessa med tiden och ersattes av tråkiga vita och blåa bussaronger och byxor.

Olika landsting har oftast sina egna sjukhuskläder. Inom SLL (Stockholm läns landsting) gäller oftast plaggen i bilderna ovan. Däremot kan kläderna även variera mellan sjukhusen tillhörande samma landsting. På Södersjukhuset (där jag är placerad) används iaf kläderna i bilderna ovan.

Outfit 1: Standard-outfit. Grå V-formad bussarong (=överdelen) och vita byxor med muddar. Används alltså på majoriteten av alla sjukhusavdelningar, på olika mottagningar och akuten. Bra tillgång på fickor, men uppriktigt sagt så tycker jag att den är extremt ful.

Outfit 2: ’Smurf-outfit’/Kirurg-outfit. Blåfärgad över- och underdel i tyg med muddar. Används av personal som vistas på operation (ex. kirurger, anestesipersonal, operationssjuksköterskor). Jämfört med outfit 1, anses denna släppa igenom mindre svett osv. Superbra tillgång på fickor och snyggare.

Outfit 3: ’Ortoped-outfit’. Blåfärgad över- och underdel i pappersmaterial med muddar, engångskläder. Dessa ska släppa igenom minimal svett och luft generellt, vilket gör att man lökar sönder. Extremt jobbiga att ha på sig, dålig passform och för få fickor. På Södersjukhuset används dessa engångskläder enbart på ortopedoperationer, men på t.ex. Danderyds sjukhus används engångskläder vid alla operationer.

Personligen är min favorit, outfit 2: snyggast och skönast. Kanske till stor del pga att jag använd den minst och därav inte hunnit bli trött på den ännu, vilket ju är skälet till att jag starkt ogillar outfit 1. Baserat på min klädpreferens, måste jag alltså bli kirurg eller dylikt. 😂