#Studentstress – 10 orsaker till stress hos en student

I detta inlägg tänkte jag att vi går igenom 10 vanliga orsaker till stress hos en student, så att vi i nästa inlägg kan prata mer ingående om tips på stresshantering.

Vanliga orsaker till studentstress:
Vissa stressmoment nedan är påverkbara (t.ex. sömnbrist och ekonomi), medan andra faktorer (t.ex. sjukdom och ny miljö) är mindre påverkbara.

1. Tidsbrist – Grundpelaren som orsakar vår stress. Dygnets timmar räcker sällan till. Mer och mer kunskap ska inpräntas i våra hjärnor, utbildningar blir längre och längre, vi ska hinna med alla aspekter av livet – studier, jobb, socialt, hälsa osv.
  2. Sömnbrist – En följd av tidsbrist egentligen. Speciellt in på tentaperioder är studenter uppe sent på nätterna och sover mindre och mindre. Högst kontraproduktivt.
  3. Ny miljö – Byte av omgivning, flytt hemifrån, ny stad, främmande miljö kan inge mycket stress. Tack och lov är detta oftast övergående och som allra värst i början. Människans förmåga till att anpassa sig är betydligt bättre än man tror.
  4. Prestationsångest – Många studenter lägger onödigt höga krav på sig själva, jämför sig med omgivningen och känner press av att ständigt behöva bevisa sig själva.
  5. Ekonomi – En knapphändig studentbudget, höga levnadskostnader (ff.a storstäder är himla dyra att leva i …), CSN som tagit slut, oförutsägbara utgifter, barn och familj under studieperioden, är vanliga stressfaktorer för en student.
  6. Boendesituation – Instabil boendesituation med frekventa bostadsflyttar, osäkra kontrakt, taskiga hyror och obekväm boendemiljö, skapar också en ständig stress hos studenten.
  7. Examinationer/tentor – Alla program och kurser har någon form av examination. Vanligast är att det sker i form av tentamina/tentamen/tenta = skriftlig examination. Detta är också ett starkt stressmoment för studenter. Man kan känna både stress före/under/efter tentor.
  8. Sjukdom/frånvaro – Att bli sjuk och vara frånvarande från studierna som student, är många gånger tuffare än om en anställd skulle sjukanmäla sig på jobbet. Som student, och för att man ska vara berättigad CSN, krävs en viss mängd närvaro och att man klarar ett visst antal högskolepoäng. Är man t.ex. sjuk några veckor under terminen, måste ju undervisningen du missat på något sätt tas igen. Detta märks extra tydligt på programmen på KI, där många har praktik ute på sjukhus, vilket inte går att ta igen annat än att faktiskt senare göra praktiken på annan tid.
  9. Framtidsoro – Även om vi lever i ett fantastiskt land som Sverige, med utomordentligt bra välfärd osv, är det inte alls ovanligt att studenter känner en ovisshet inför framtiden. Vad händer efter examen? Var ska jag bo (man kan ju inte bo kvar i studentboendet)? Vad för slags jobb vill jag söka? Kommer jag behöva flytta pga jobbet? Hur ska jag lägga upp min karriär? Osv…
  10. Personliga relationer – Relationsproblem, sjukdom/dödsfall bland nära och kära, men kanske ff.a sökandet efter nya vänner på universitetet, skapar hos många en tillfällig stress. Det senare problemet löses iaf mha de aktiviteter (t.ex. nollning) som programmen anordnar i början av programmet.

Läs mitt föregående inlägg om det gemensamma bloggtemat #studentstress:

#Studentstress – Bloggtema