Topp 10 sjukaste sakerna i Indien

Dags för lite reflektion över hela Indienresan! Vi börjar med topp 10 sjukaste sakerna från Indien, som vi upplevt under vår en månad långa resa:

1. Vi (11 läkarstudenter) blev upphämtade av 2 ambulanser på flygplatsen i Bhubaneswar. Detta skulle reduceras till 1 ambulans som skjutsade oss var dag mellan hotellet och sjukhuset.

2. Vårt första hotell (bild till höger) i Bhubban hade (inte helt oväntat) vägglöss i minst 2 av 6 rum (bildbevis finns). Detta ledde till att vi bad kursledaren om hotellbyte (kursen betalar för hotellboendet 1 månad). Oväntat nog, tog sjukhusledningen detta på största allvar och fixade in oss på ett annat betydligt fräschare hotell (bild till vänster) samma dygn…snabba puckar. Hädanefter, slipper iaf framtida kursare vägglössen och kan sova skönt på det nya hotellet vi bytt till oss.

3. På sjukhuset fanns förutom patienter även myror, ödlor, duvor och råttor.

4. Indien är en guldgruva när det gäller receptfria läkemedel. På apoteket, ett stenkast bort från hotellet, fanns receptfritt antibiotika (alltifrån pip-tazo till bensyl-penicillin), benzopreparat, kortison och andra godsaker.

5. Vi var med i en nationell tidning. (perks of being an foreign)

6. Vi blev fotade tusenmiljarder gånger. Alla ville ta selfies med oss, alltifrån främlingar på gatan till kirurgerna på sjukhusen. Man undrar ju vad de gör med dessa bilder? Visa för familj och vänner? Ramar in fotot? Publicerar på sociala medier? Oh dear… (perks of being an foreign)

7. Falsk myt om Indien: få människor pratar flytande engelska, de flesta talar endast lokalspråket, vilket resulterat i ofantligt många pinsamma sociala situationer. Detta verkar gälla framför allt mindre städer och människor som inte har goda förutsättningar till en utbildning. Under den korta tid vi spenderade i New Delhi, märkte vi i alla fall att det var betydligt lättare att ta sig fram med engelskan, jämfört med i den mindre staden Bhubaneswar (notera: fortfarande ca 1 miljon invånare).

8. Sann myt om Indien: kor lever på gatan, liksom getter/hundar/grisar. All mat är stark.

9. Orimligt många sammanträffanden. Kvinnan som jag satt bredvid på planet till Bhubban var mor till kvinnan som en av mina kursare satt bredvid. Det sjuka var att vi träffade båda två tillsammans på stan i Bhubban efter en biokväll tre veckor senare. De hjälpte oss att fixa en uber hem, då vi återigen hade svårt  att göra oss förstådda på engelska. Därefter lyckades några av oss träffa dem igen på en utomhuskonsert i stan.

10. Människorna i Indien är så oerhört fina, genuint trevliga och tacksamma. Har så många bra exempel på detta, men det finns ett som beskriver detta extremt väl. Det var en av de sista dagarna i Bhubaneswar. En av oss blev tråkigt nog magsjuk och ringde till vår kursledare för lite allmänna råd. Detta mynnade ut i att kursledaren och sjukhusetdirektören tar initiativet att personligen åka till vårt hotell för ge läkemedel och kolla till studenten i fråga. 💛 (svårt att föreställa sig något liknande i Sverige)