Vad utmärker läkarprogrammet på KI?

Idag finns läkarprogrammet på sex olika lärosäten i Sverige:

1. Karolinska Institutet
  2. Lunds universitet
  3. Göteborgs universitet
  4. Linköpings universitet
  5. Örebro universitet
  6. Umeås universitet

Alla universitet bör såklart ge en likvärdig läkarexamen, men vägen dit är något annorlunda. I detta inlägg får du reda på vad som utmärker det 5,5-åriga läkarprogrammet på KI.

• Forskning – Fokus på forskning och att få läkarstudenter att börja forska, finns specifika kurser med syfte att introducera oss till forskarvärlden. Många föreläsare är också framgångsrika medicinska forskare.
  • Ej PBL – Inget problembaserat lärande (PBL) i sikte på KI, i stället erbjuds till övervägande del föreläsningar och seminarier som undervisningsmetod.
  • Biokemi – KI:s läkarprogram är ökänt för sitt fokus på biokemin under den första terminen på läkarprogrammet. Det är en tuff kurs anser många, eftersom du förväntas memorera t.ex. citronsyracykeln och glukosmetabolismen etc.
  • Tidig praktik – Redan från termin 1 har läkarstudenter praktik på vårdcentraler några enstaka dagar per termin. Från andra hälften av termin 4 går man över från att vara på campus till att vara på sjukhus varje dag.
  • Dissektioner – Anatomiundervisningen sker till stor del via dissektioner. Alltså inte detsamma som obduktioner. På dissektionerna är syftet enbart att lära sig om anatomin i människokroppen.
  • Studentvalda kurser (SVK) – Under utbildningen erbjuds många valbara kurser, vilka tillsammans står för 33 av 330 högskolepoäng i vår utbildning, dvs. motsvarande drygt en hel termins poäng.
  • Internationella möjligheter – Läkarprogrammet erbjuder otroligt många utlandsförlagda kurser som SVK, t.ex. har du möjlighet att åka till alltifrån Afrika till Asien på diverse kurser Därutöver finns många partneruniversitet som man kan göra utbyten på under sin utbildning.

Kika gärna in under FAQ-sidan på bloggen som uppdateras kontinuerligt med vanliga frågor och svar.