Vad utmärker livet som student i Stockholm?

Efter drygt fyra år som student i Stockholm är det dags för ett inlägg om vad som faktiskt kännetecknar livet som student i huvudstaden.

Ekonomi

• 💰- Livet som student på en budget enbart finansierad av CSN (~10k/mån) stavas

fattigt

• och

dyrt

• . Att dessutom bo i huvudstaden innebär fattigare och dyrare liv.

Hyror

• (studentbostäder har rimliga hyror, andrahandskontrakt har orimliga priser oftast långt över 5000kr/mån),

kollektivtrafik

• (570kr/mån studentpris) och

mat/livsmedel

• (få studentvänliga matställen kring campus, för många matställen men svindyrt att äta ute, och oftast små livsmedelsbutiker med höga priser speciellt i stan) är bland de största bovarna.

Tips

: gör matlådor, hitta stor livsmedelsbutik, beställ torrvaror online och undvik att äta ute.

Boende

• 🏠- Boendesituationen är tuff för samtliga invånare i Stockholm som lever på en begränsad (låg) budget.

Riskgrupper

• innefattar dig som flyttar hit från en annan stad, inte har några kontakter i Stockholm, eller inte har förmånen att köpa egen bostad. Tillhör du någon av dessa kategorier och funderar på att flytta till Stockholm ger jag följande

tips

: ställ låga krav på första boendet (gäller t.ex. läge, typ av boende, inredning osv.) på boendet, börja leta bostad tidigt, dela inlägg om ditt bostadssökande på sociala medier, sök aktivt på bostadshemsidor, Facebook-grupper, Blocket och ställ dig i olika bostadsköer online.

Jobb

• 👩🏻‍💼- Just eftersom det är dyrt att bo i Stockholm samt för att det finns fler möjligheter här, är det vanligt att studenter jobbar vid sidan av studierna (dvs utöver sommarjobb då de flesta studenter ändå jobbar eftersom vi står utan CSN under sommarmånaderna).

Extrajobb

under terminstid verkar dock inte förekomma i lika stor utsträckning i studentstäder, av min erfarenhet att döma. Vad jobbar studenterna i Stockholm med då? Det kan vara allt mellan himmel och jord. Vissa har jobb relaterade till deras framtida yrken och andra jobbar med helt och hållet annat. Oavsett jobb handlar det oftast om flexibilitet i arbetstiderna, där man tillåts jobba extra på kvällar, helger, nätter. Extraknäck är något jag uppskattat enormt mycket och inte kan tänka mig vara utan i dagsläget.

Hets

• 🤯- Ställ dig på T-centralen i Stockholm en valfri vardag kl.8 och du märker av storstadshetsen i sin renaste form. Därutöver finns även någon slags inre hets bland studenterna i Stockholm (eller åtminstone från vissa program), mer än vad som återfinns hos studenter från andra städer. Det kan både gälla

studiehets

• och

karriärshets

. Å ena sidan skapar detta mycket driv och motivation hos folk, vilket ger en hög standard som jag personligen uppskattar. Å andra sidan, skapar detta även onödigt mycket skadlig stress.

Närhetoch utbud

• 👣- Oavsett om du bor utanför tullarna eller i city, finns

stort utbud

• och tillgång på saker och ting samt

bra förbindelser

och rimliga avstånd. Jag är ju trots allt läkarstudent, så kollar vi t.ex. på sjukvården och läkarspecialiteter, finns ju verkligen sjukt många val av sjukhus, vårdinrättningar och tillgång till alla specialiteter i princip. Om vi kollar på shopping och matställen är utbudet också fenomenalt bra i jämförelse med andra svenska städer.

Är du redo för att påbörja ett liv som student i Stockholm? Läs då detta inlägg.