Att studier bättre och effektivare handlar om att ta reda på vilken studieteknik som passar för en själv, varje en är olika och det som funkar för mig kanske inte funkar för dig. Någon studerar mer effektivt på morgonen medan andra på kvällen, hemma eller i biblioteket, korta eller långa studieperioder.

För mig ser en studiedag väldigt olik den andra beroende vad som finns på schemat. Oavsett studieteknik finns det en gemensam sak för alla, att planera.

Planering gör att stress förminskas om inte undviks helt.

För att förstå och hitta sin studieteknik kan det vara bra att känna igen sina distraktioner.

Jag distraheras av allt runtom mig, särskilt mobilen, när jag studerar ser jag till att ha den långt ifrån mig (men är inte alltid lika bra med det). Jag har en kort lista med vad jag vill få avklarat, kan vara att läsa ett kapitel och därefter skriva ner det viktiga från kapitlet eller gå igenom seminarium frågorna. Att få se det på papper och därefter kunna stryka över det är vad som håller igång min vilja och ork att studera.

Jag läser 45min och tar därefter 15min paus, under den pausen ser jag till att inte göra något som skapar alltför stor distraktion. Är jag hemma gör jag vanligtvis en ny tekopp och fyller på vattenflaskan, om jag börjar känna mig hungrig ordnar jag ett snack att ha vid mig. Det är rekommenderat att undvika mobilen under pausen, jag scrollar vanligtvis igenom instagram så undviker jag att hamna i en chatt konversation som är risken med Facebook.

Behöver du öppna Facebook är du aldrig tvungen att svara dina vänner eftersom det står du är aktiv. Du kan ha behovet av att se något i din programs grupp. Vill du svara kan du svara din vän med att du studerar men återkommer när du är klar. Det funkar alltid bra!

För mig funkar det även att studera hemma som i biblioteket, så länge jag håller mig ifrån sängen då den ofta ger mig känslan att starta en serie istället för att fortsätta studera.

Att bli omotiverad och förlora orken för studierna är något väldigt normalt och som alla går igenom.

Omgiv dig med stöttande vänner. Eftersom vi människor påverkas av väldigt många yttre faktorer är våra vänner ett utav de. Det är mänskligt att vilja klaga och lätta på sina känslor och då är det nyttigt att ha en omgivning som lyssnar, stötar än men även pushar en och säger den hårda sanningen.

För att inte låta den omotiverade perioden gå över alltför länge, planera. Genom att planera tvingar du dig själv att trots din brist på motivation så tar du dig upp och gör det som behövs göras för dagen.

Skriv upp mål, ett mål kan kännas väldigt stort i början och därmed svår att uppnå, men delas den in i mindre delmål och därefter planering med vilka handlingar som måste tas för att komma till varje steg så kommer det inte kännas lika mastigt att klara sig igenom allt.

Dela upp plugget genom att börja med en planering, har du en tenta som väntar? Börja planera hur du ska gå igenom all material, redan en månad innan tentan (ifall det är en större kurs).

Under dagen finner jag att intervall studier fungerar bäst, det innebär att man planerar tre timmars plugg pass, under dessa tre timmar kan man välja att studera 25min och ta 5min paus eller 45min och ta 15min paus. Man väljer det som passar en själv och ens koncentrationsförmåga.

Ta en kort period av din dag för något ifrån plugget, ta en kort promenad oavsett vädret för ett kort miljöbyte gör mycket i ens dag och mående.

Glad Påsk alla fina ni, hoppas ni hinner med att umgås med era nära och vila samt göra något som gör er glada.

Mellan studierna varvar jag ner med ett pass på gymmet.

Biblioteket anordnar lunchföreläsningar med varierande ämnen, förra veckan arrangerades en av studenthälsan som handlade om ”Self compassion and mindfulness”. Jag satt i biblioteket och skrev på min laborations rapport så vid lunch passade jag på att närvara föreläsningen. Det bjöds på lunch macka och dricka, vilket alltid uppskattas.

Under föreläsningen togs det upp bland annat ens egna hälsa, hur vi behandlar oss själv med våra tankar. Hur vi är alltför hårda och nertrampande mot oss själva, vi skulle aldrig säga till vår vän till exempel, ”men nej du är för dum för detta, ge bara upp du klarar aldrig det”. Vi stöttar våra vänner och tror på de, vi ger de det stöd de behöver och motiverar de till att orka, så varför är vi inte bättre på det själva?

Det togs även upp att vara närvarande på sin egen omgivning, ofta går vi bara efter rutiner och lägger inte märke till så mycket omkring oss. Att även ta en stund åt att koppla av och reflektera över vårt mående.

Mer om livet som BMA student… stressfullt och lite sömn i mitt fall.

Det är en hel del inom laboratorium som sker just nu då vi för tillfället gått över till parallell kursen ”Laboratoriemetodik inom kemi och biokemi”. De laborationer som pågår under denna period nu är Proteinbestämning och Mätning av Glukos halten i blodet.

Idag utförde jag den praktiska delen till första laborationen, schematiden som var avsatt för den praktiska delen var väldigt tillräcklig och man slutade i god tid före laborationens avsatta tid. Till det praktiska idag ingick även ett par beräkningar som vanligtvis förekommer och är till för att kunna dra en kort slutsats på plats ifall det felet som resultatet gav är godkänt och kan tas vidare till en laborationsrapport eller inte. Görs det fel i metoden fanns det däremot tid att kunna göra om utförandet och material som användes fanns tillgänglig och var inget dyrt material. Vid dyra material som krävs att användas för att utföra laborationen kan det bli att ifall metoden görs helt fel går det inte att göra om. Vissa fel är tillåtna och kan diskuteras senare i labb rapporten men andra större fel innebär att syftet med laborationen inte är uppnådd vilket innebär att invänta nästa års tillfälle för att material ska finnas tillräckligt av för ett nytt försök.

Förberedelserna som gjordes inför laborationen var det som krävde mest tid (vilket är viktigt att göra) och med en bra planering i ens arbetsbok kommer utförandet ske utan större problem.

Nu inväntar labb rapport skrivning som ska in denna vecka under Torsdag. Varje student blir indelad att skriva en av laborationerna beroende på den grupp man är indelad av och för att ta del av den andra laborationens diskussion samt rapport görs en granskning av den motsvarande grupp. Mer om det senare. Nu fortsätter laborations skrivningen.

Igår öppnade anmälan till höstterminens program hos antagning.se

KI är ett medicinsk universitet med flera val inom det medicinska fältet och har du svårt för att bestämma dig finns det att lära Här om de olika programmen hos KI.

Vill du ha en bättre inblick i programvalet från en students perspektiv? Du hittar flera välskrivna studentbloggar likt min för de varierande programmen Här.

Vi alla tar även emot era frågor med glädje och försöker besvara mer av era funderingar. Ni kan välja att kommentera här eller skicka iväg ett mejl.

Har ni missat så är min studentmejl: noha.al-haddad@stud.ki.se

Jag skulle även tipsa er att ifall ni förblir osäkra kring ert val, gör en ansökning och bestäm dig när höstterminen börjar.

Senaste dagarna har jag varken haft orken eller motivationen för studierna men studiehögen blir allt högre och jag måste ta tag i att beta av plugget lite i taget innan stressen tar över. Mitt första steg efter detta inlägg kommer vara att skriva en planering över de kommande två veckorna. På så sätt kommer jag ha bättre koll på vad som behöver göras och en realistisk plan som gör att jag släpper stressen som har följt med mig hela dagen.

Det är en blandning av lite svårare mer studier och tidskrävande uppgifter. Egentligen måste man bara ge varje uppgift den tid som den behöver och ens psykiska hälsa kommer må så mycket bättre utan stress och ångest.

Det är väldigt viktigt att som student inte försumma ens psykiska hälsa och reflektera hur man båda kan förbättra den och reflektera vad som kan leda till att man mår dåligt eller upplever en våg av stress som kan leda till ångest och panikattacker.

Det jag ville uppmärksamma med detta inlägg är den senaste incidenten som skedde måndag den 12 mars och som fick en uppföljning dagen efter, idag.

Vid föreläsningar som vanligtvis är tre timmar följer vid varje 45min ca 15min paus. Studenter passar då på att köpa kaffe eller sträcka på sig utanför salen. Det som hände var att en person stod och väntade utanför salen och smög då in när det var ca 30 studenter kvar. För oss studenter som inte varit med om det tidigare eller är kanske upptagna med annat lägger man inte någon mer tanke på vad som sker. Man passar på att prata om annat kring ens vardag och vilar ut sig innan mer info ska introduceras till en.

Denna främmande person hittade en obevakad dator som en student lämnat kvar på sin bänk för att köpa kaffe, tog den och lämnade salen och säkert skolan. Händelsen polisanmäldes men sanningen är att vid sådant görs inte mycket. Bristfällig bevis gör det svårt att göra något åt händelsen.

Eftermiddag idag vid en obligatorisk labb föreläsning väntade samma person utanför vår föreläsningssal (förmodligen ovetande att det är samma klass han stal ifrån igår). Båda studenter och läraren la märke till denna främmande person och ifrågasatt hans närvaro i salen. Personen påstod sig vara student men det var tydligt att han inte hade koll på vad han talade om. Eftersom anklagelse inte kan göras innan bevis följde läraren med honom till biblioteket för att bekräfta om han är KI student eller inte. Personen hade tydligt tänkt ut detta som en flykt plan och sprang ifrån.

Lärdomen är dock att aldrig, inte ens i föreläsningssal med många studenter lämna ens värdesaker. Det är otroligt synd att sådant sker men personlig försiktighetsåtgärd det bästa.

Ska du köpa kaffe be en vän som sitter vid dig ha extra koll på dina värdesaker eller ta med dig de.

Jag hoppas att ni alla mår bra och har haft en bra start på veckan.

En lite mer personlig inblick i min vardag kanske vore roligt för er att läsa…

Första E-tentan i Biokemi väntar imorgon, tentan kommer ske i en datorsal och är en tenta med ungefär 40 frågor och alternativsvar man ska kryssa i. Dagen innan en tenta är alltid schemalagd som studiedag/inläsningsdag. Dock räcker det aldrig att lämna all inläsning till denna dag vilket läraren poängterade även vid introduktionen. Det gäller att gå igenom föreläsningarna och litteraturen både före och efter föreläsningarna då en hel del kräver extra inläsning men även att läraren ger en översiktlig bild på innehållet och förväntar sig att studenten tar eget ansvar, ser över målbeskrivningen som finns för varje föreläsning och komplettera kunskapen med egenläsning.

Jag tog mig till Campus Flemingsberg för att få så mycket av min studietid som möjligt då det lätt sker att man distraheras mer hemma eller drar ut med att börja. Påvägen hit överraskades jag av ett blombud… (lilla jag fyller år idag) men har inte än räknat ut vem som är bakom budet haha!

En enorm blombukett med en söt liten nalle, jag gillar att låtsas att denna dag är bara en vanlig dag och undviker att någon får veta om den haha lite svårt nu när jag går runt med en enorm blombukett.

Hoppas ni alla har en fin och bra dag och att plugg motivationen och orken fortfarande finns.

Kursens (Biokemi) första laboration handlade om enzymkinetik. Innan jag går mer ingående om enzymkinetik tänkte jag berätta lite kort om förberedelse delen som alltid tillkommer vid laborationer.

Förberedelsernas kan vara varierande och olika mycket beroende på laboration som ska utföras. Ofta ingår ett ping-pong test. I testet finns det information om vad som ska läsas och ibland som i detta fall uppskattad tid det kommer kräva. Det tar alltid mer tid än vad det påstås.

Det finns även information om hur mycket rätt det krävs för att få godkänt i testet. När det finns ett sådant test innan laboration måste den ha utförts och blivit godkänd för att Du får delta i laborationen. Läraren kollar själv upp det och vid genomgång vid laborationen och närvaro registrering blir studenter som inte gjort testet utvisade från laborationen och får ta om det vid ett annat tillfälle, ofta finns inte ett annat tillfälle under terminens gång vilket innebär en väntetid på ett år till när kursen går igen.

Labbkompendium finns alltid tillgängligt, där står det viktig information om fler delar som behöver uppfyllas i förberedelse delen, tex att skriva ett flödesschema i ens labbbok. Flödesschema är något jag starkt rekommenderar, detta gör att du har stor förståelse till utförandet av laborationen och är bekant med stegen, det sparar dig själv otroligt mycket tid vid laboration och även att du kommer undvika fel. Vissa labbkompendium är knepiga och svåra att förstå därför hjälper det mycket med en flödesschema. Det är även meningen att labbkompendium är knepiga och inte att lärarna slarvat, vi som BMA studenter ska kunna följa svårare instruktioner och jag kan anta att med programmets gång kommer labbkompendium och instruktioner för laborationer minska då vissa saker antas att man utvecklat kunskap och förståelse för.

Kemiska labbar kräver även riskbedömning. att skriva ner vilka ämnen som kommer att användas, vad för fara de kan vara och hur det ska hanteras. Det kommer jag ta upp i ett annat inlägg mer detaljerat.

Lärarna är noggranna med att kolla igenom att varje student följt instruktionerna för förberedelserna. Jag rekommenderar verkligen att man börjar ett par dagar innan laborationen, det står även i schemat en avsatt tid för att jobba med ping-pong testet och det är ofta inplanerat 4-5 dagar innan laborationen. Det kan annars kännas väldigt krävande och stressande att göra allt som behövs dagen innan och då kan det vara väldigt skönt att dela upp det i mindre studieperioder. Det är även en hel del skrivande som ska göras i arbetsboken och det kräver tid.

Att komma i tid till laborationen är ett utav det viktigaste. En enstake student har lyckats få vara med med en försening på två minuter. Däremot blir ingen insläppt när de kommit en kvart försent. Just nu är vi studenter indelade i fyra grupper och varje grupp har en viss tid på schemat för labben, har man tur och det finns plats kan man hoppa in i en annan grupp.


Så kan ett ping-pong test se ut – man har även obegränsade försök och godkänd gränsen kan variera från 80% – 100%

Enzymkinetik är beskrivandet av reaktionshastigheten hos enzymkatalyserande reaktioner och syftet med laborationen är främst att sätta det teoretiska till det praktiska arbetsfältet och därefter kunna utföra beräkningar för att bestämma kinetiska parametrar. Laborationen var totalt schemalagd tre timmar, genomgången samt att hämta fram material som behövs tar ca en timme och laboration utförandet kan ta ca en till två timmar. Laborationen kommer följas med del två på onsdag där de kinetiska parametrarna samt ytterligare frågor besvaras för att sammanställa den slutliga inlämningsuppgiften. Vanligtvis utför vi laborationerna själva men eftersom enzymatiska reaktioner sker otroligt snabbt och denna laboration kräver väldigt högt temp med snabba utförande arbetade man två studenter tillsammans.


Så såg enzymkinetik arbetsbänken ut idag, användning av spektrofotometer.

I måndags började vi med terminens tredje kurs, Biokemi (10hp) som är indelad i tre moment. Tyvärr kom jag inte fram till Campus Flemingsberg idag på grund av all snökaos. Lite tråkigt då jag dragit stor nytta från föreläsningarna och att man ställt in sig på att ta sig till föreläsningen trots att sängen känns såå skön på morgonen (kan inte vara ensam om det?). Igår var det små förseningar men då jag planerat ett tidigare tåg kom jag fram i tid och trots att jag valde att ta bilen idag då jag visste tågen skulle strula ännu mer idag än igår så kunde jag inte komma längre än två minuter då det hade hänt en olycka som blockerade vägen och bilvägen på andra körfältet var helt sjukt långt!

Istället sitter jag hemma och tar igen inläsningen som behöver göras. Kursen är rätt intensiv med mycket inläsning och görs inte inläsning varje dag riskerar man att inte klara kursen. Det går tyvärr inte att skjuta upp det, varken bra studieplan eller hälsoplan gentemot all stress det skulle medföra.

Jag kan passa på att berätta lite om kursens innehåll och uppdatera under kommande veckor mer om kursen.

De tre delmomenten är:

– Moment 1: proteiner, struktur och funktion
– Moment 2: Basal metabolism
– Moment 3: Integrering av metabolism

Jag passade på att se över schemat innan kursstart men läraren går igenom innehållet under introduktionen så allt blir tydligare. Varje moment har en examination men allt knyts ihop till moment tre och avslutas med en muntlig tenta som är avgörande för att avsluta kursen.

Genom schemat kan jag redan se att till moment 1 är våra dagar mestadels förmiddagar med föreläsningar. Utöver föreläsningarna har vi studenter tillgång till en detaljerad läshänvisnings instruktion samt målbeskrivning för varje föreläsning. Det är verkligen en hel del som behöver läsas in.

Första veckan av moment 1 består av föreläsningar och en hel del eget ansvar att läsa det som måste läsas. Kursens obligatoriska litteratur är riktigt bra: Lehninger Principles of Biochemistry. Veckan därefter innehåller en laboration som kräver förberedelser samt självtest på pingpong. En rätt tidskrävande förberedelse del.

Moment 1 avslutas med en elektronisk tenta, denna tenta görs då i en datorsal och innefattar ungefär 40 frågor med flervals alternativ som ska besvaras under en viss tid.

Moment 2 fortsätter med ytligare föreläsningar men även seminarium, emellan kommer parallella kursen Labmetodik in i schemat. Moment två avslutas även med en elektronisk tenta liknande till moment ett.

Moment 3 fortsätter med föreläsningar och seminarium. Detta moment avslutas med en hemtenta som görs i en självvald grupp av tre studenter. Denna hemtenta betygsätts inte men måste besvaras och lämnas in. Eftersom den muntliga tentamen som avslutar kursen bygger på hemtentan och för att säkerställa sig att alla studenter ligger på en ”ok” nivå är hemtentan obligatorisk trots att den inte betygsätts. Lärarna vill säkerställa sig alla är delaktiga och läser då det är en krävande kurs.

Liknande med elektroniska testerna, de betygsätts med G (godkänt) eller U (underkänt), deras syfte är att läraren säkerställer sig att studenterna hänger med och läser och inte skjuter upp det till sista minuten.

För att få vara med den muntliga tentan måste moment 1 och moment 2 vara godkända, innan den muntliga tentamen finns det schemalagda tre tillfällen för varje tenta att göras, så att man ska hinna få godkänt innan den muntliga.

Den muntliga tentan kommer göras med två grupper åt gången (totalt 6 studenter) och två lärare samt ytligare en som skriver ner allt som frågas och besvaras för att säkerställa sig att rättningen sker korrekt ifall man skulle känna sig missnöjd.

Visste ni att ni kan läsa om programmets olika kurser utan att vara studenter eller ha inloggning till pingpong? Här kan ni läsa om Biokemi.

Ps. Till kurslittraturen går det lika bra att använda upplaga fem, sex eller sju. Ds.

Från min fönsterhörna just nu… ändå mysigt!

Idag hölls det en inspirationseftermiddag för BMA T2 (termin 2) studenter. Vi fick lyssna på fyra examinerade BMA som jobbar inom olika arbetsfält. Det fanns både för fys inriktning samt lab inriktning.

Två föreläsare som inriktar sig i labmedicin talade om dessa två arbetsområden:

– Transplantationsimmunologi
– Stamcellslabb

De tog upp hur arbetet kan vara väldigt varierande, olika arbetstider ifall det inkommer något akutfall. Vilken roll BMA har i vården, en roll som är livsavgörande m.m.

De jobbar med olika metoder och är en mer avancerad arbetsplats, stamscells föreläsaren hade jobbat på ett annat ställe i 2,5 år innan hon ansökte sig till stamcellslabben vilket hon tyckte var en bra tid eftersom stamcellslabben hade lite mer avancerat analysmetoder samt väldigt stort ansvar eftersom de analyser som görs är otroligt livsavgörande och till stor del självständigt men även med kollegor.

Vi blev bjudna på lunch vilket var väldigt trevligt och schysst av KI! Jag skulle verkligen rekommendera att man går på dessa föreläsningar/events när de dyker upp. Man får ny kunskap men även tydligare mål och en ny boots för motivationen som kan ibland (ofta!!) behövas.