Känner du dig trött och sliten efter en intensiv vecka eller efter en tenta? Så brukar det kännas för mig periodvis och därför fokuserar jag mycket på träning och att avsätta lite tid i veckan åt att ta hand om mig själv. Nu innan termin starten har jag fokuserat på att rensa det materiella i min vardag och fokusera på träning för att kunna påbörja mina studier med fokus.

Jag har nämnt det tidigare men det är värt att nämnas igen, för att lyckas med studierna är det viktigt att se efter en egna mående.

Hur ska man gå tillväga?

1. Skapa en fridfull miljö
Om du spenderar större av din tid i ditt rum eller studentlägenhet, se till att ha ett ordnat och städat rum. Jag känner att mitt rum ofta speglar hur jag känner i stunden men ofta när jag har mitt rum städat så mår jag bättre och kan lugnt fokusera bättre på det jag behöver lägga min energi på.

Är du inte van vid att ha det ordnat eller är du en som verkligen hatar tanken på att städa? Börja med att bädda din säng varje morgon och se till att ha ett städat skrivbord.

Dofter: om du inte är känslig för dofter är doftande ljus för mig en lugnande och positiv faktor.

2. Ge din kropp en fysisk detox
Fysisk aktivitet, det räcker med 20 min daglig fysisk aktivitet för att din kropp och hälsa ska få de fördelar som tillkommer vid fysisk aktivitet. Yoga, en promenad eller gym. Det minskar risken för psykisk ohälsa och flera andra fysiska sjukdomar.


För mig blir gymmet mitt andra hem vid studietiden.

Kost, det är viktigt att du ser över vad det är du äter. Om du får i dig de näringsämnen som behövs och fundera på vilka kosttillskott du kanske behöver lägga in i din vardag.

Som kosttillskott skulle jag rekommendera, omega-3, Kalcium, D-vitamin och B-vitamin.

Något jag försöker få in i min rutin är att vakna tidigare och få i mig frukost, fastän jag sällan har apetit till det mår jag inte bara bättre efter frukost men känner mig även mer vaken.

Fysisk detox är även att ta hand om ditt yttre, hudvård är en viktig rutin i min dag. Det är viktigt att mitt yttre mår bra likaså som mitt inre.

3. Ge din hjärna en metal detox
Det som konsumerar vår tid mest idag är sociala medier och sällan bidrar de till nytta i jämförelse till hur mycket tid vi lägger ner på den. Det är viktigt att ibland tillåta sig själv gå offline. Ha en mobilfri timme eller stänga ner de appar man märker bara konsumerar ens tid i onödan, tex instagram.

Att ha en timmes offline innebär inte att behöva stänga in sig med studierna, det kan vara en timme av att läsa en bra bok man tycker om. Ta ett avkopplat bad eller en promenad och bara fokusera på naturen och sig själv. Något som får en att känna sig avslappnad. Upplever du att du läser redan för mycket kan det vara till nytta att skriva av sig.

Att ta tid off och bara sätta sig och reflektera kan ge väldigt mycket, vi håller oss själva upptagna ständigt att vi glömmer att reflektera över vad som får oss att må dåligt eller vad det är som orsakar oss stress.

Att avsluta sin egen tid genom att planera är även en sak som får mig att stressa mindre, det gör även att jag kommer utnyttja min tid mer effektivt veckan framöver då jag redan planerat både vad jag måste göra och vad jag vill göra.