3 solråd i november 🌞

Det här blir kanske ett löjligt inlägg eftersom det ska handla om solråd… i november. Just nu läser vi hud och vi får se och lära oss om diverse tillstånd och sjukdomar i huden och där ibland olika typer av hudtumörer och cancrar. Att avgöra om det rör sig om  hudcancer eller inte är inte lätt och vissa former av hudcancer kan vara riktigt aggressiva och svåra att diagnosticera. Alla patienter som antigen är i riskgrupp att drabbas eller har drabbats av hudcancer får ett strikt solråd: UNDVIK SOLEN! Men det finns också mer allmänna solråd som gäller alla som kan vara bra att påminna sig om:

• Undvik solen från kl 11 – 15. Solen är som starkast då och är som mest skadlig för din hud.
  • Bär heltäckande kläder som skyddar både armar och ben. För huvudet räcker sällan en keps och en hatt är det bästa alternativet.
  • Om du ska vara i solen, använd minst SPF 50 i solskyddsfaktor.

Om en vecka åker jag till Indien och vi får se hur stark sol det är där. Det kommer onekligen vara mer sol i Indien än i Sverige. November erbjuder i sitt 1.3h sol per dag i Sverige vilket gör november till en hemsk mörk månad. Jag hämtade mitt visum till Indien för några veckor sedan. IMG_8523.jpg

Vi hade nyligen föreläsning om infektioner och infestationer i huden och fick se den här bilden. Vad tror ni att det är?

IMG_8518.jpg

Skräckinjagande utseende med klor, ca 2-4 mm stor. Vad är det?

Hudtentan är på fredag, uppdaterar innan dess! /Oscar

kistudentenoscar

Jag heter Oscar Berg och är 28 år och kommer från Östersund. Jag läser åttonde terminen på läkarprogrammet och här skriver jag om min vardag och hur det känns att bli doktor.