Flykten från tåget till Varanasi

Jag ska berätta en historia som hände oss på tåget till Varanasi. Efter många om och men lämnade vi Calcutta på kvällen innan med nattåg. Klockan 9 på morgonen dagen efter skulle vi vara framme i Varanasi. Pga extensiv dimma och svåra förhållande att föra fram tåget var vi ca 6 timmar försenade till Varanasi. Vi hade även en anslutning att passa kl 18 på kvällen. Vi började bli lite smått stressade och samtidigt saktade tåget in och vi blev stående ungefär 5 km före tågstationen. Vi vägrade att vänta på att komma fram till stationen så vi bestämde oss för att rymma från tåget. Vi hade redan planerat vad vi vill se och uppleva så vi kände inte att vi hade något val. Sagt och gjort, vi hoppade av tåget och rymde.

IMG_9400.jpeg

Vi kom ner i ett litet samhälle väldigt nära Varanasi

IMG_9402.jpeg

Väl inne i Varanasi fick ni lägga benen på ryggen, trötta och med all packning på ryggarna.

IMG_9434.jpeg

IMG_9409.jpeg

Varanasi är ett absolut måste för alla troende hinduer. Många hinduer tar sig hit för att bada i floden Ganges (som ni ser nere till vänster) för att rena sina synder. Dessutom anses det väldigt fint att kremeras vid flodkanten och sprida askan i vatten.

Dagen blev fylld med intryck, och starka sådana. Kremeringar på löpande band, döda djur i vattnet, badande människor, trånga gränder, stanker och flykt från ett försenat tåg. Hursomhelst så tog oss vi igenom dagen och i efterhand kan vi lämna Varanasi med många starka minnen.IMG_9420.jpeg

kistudentenoscar

Jag heter Oscar Berg och är 28 år och kommer från Östersund. Jag läser åttonde terminen på läkarprogrammet och här skriver jag om min vardag och hur det känns att bli doktor.