Förhoppningsvis sista tentan i internmedicin

Hej igen!

Jag har varit något frånvarande senaste veckan. Och kanske med all rätt eftersom jag (förhoppningsvis) skrev min sista tenta i internmedicin. Som jag tidigare skrev var det fokus blod, njure och inflammation. Dock kändes tentan som en enda stor sammanfattning av all internmedicin vi läst under året. Första delen av passet gick inte bra. Första delen av tentan var ett fall (modified essay questions eller MEQ som vi kallar det). Det innebär att man presenteras för en patient och svarar på frågor eftersom. Ny information tillkommer under tiden och syftet är att efterlikna en verklig klinisk situation. Tyvärr var fallet svårt och berörde kolmonoxidförgiftning som är ett ganska ovanligt tillstånd, iaf i Sverige. Andra delen av tentan gick mycket bättre så jag hoppas jag klarar tentan som helhet.

Jag lovade att förklara några förkortningar som kan vara bra att ha med sig som läkarstudent, men jag tror jag tar det i ett annat blogginlägg. På tisdag börjar hudkursen, det blir kul. Idag bjuder jag på en bild på mig och Viggo som jag hälsade på för ett par veckor sen i Östersund. Viggo är drygt 6 månader och en riktig sötis, ja ni ser ju själv vilken solstråle han är! /Oscar

kistudentenoscar

Jag heter Oscar Berg och är 28 år och kommer från Östersund. Jag läser åttonde terminen på läkarprogrammet och här skriver jag om min vardag och hur det känns att bli doktor.