Jag Àr besviken pÄ vÄr utbildning i medicinsk etik. Jag tycker inte den hÄller mÄttet för en lÀkarutbildning och speciellt inte med tanke pÄ vilka beslut som vi senare förvÀntas ta. Under varje termin finns det inslag av etikmoment men det mÀrks att omrÄdet inte Àr prioriterat i utbildningen. Det kÀnns mer som att det Àr en grej som vi bara ska passera. Jag skulle önska att förutsÀttningarna var bÀttre och att mer handlade om att diskutera i mindre grupper med max 2-3 studenter samt en handledare. Det mesta av vÄr undervisning sker i hel eller halvklass, det vill sÀga ca 60 till 100 studenter Ät gÄngen. Det Àr helt poÀnglöst och faktiskt vÀrdelöst sÄ som det Àr nu. LÀrarna Àr inte heller bra, en del Àr arga, en del Àr ointresserade och oengagerade. Vi hade en bra lÀrare, en gÄng, och han utgick frÄn riktiga fall, spelade teater med oss studenter, gjorde momentet roligt och lekfullt. Jag minns att jag tog med mig nÄgonting den gÄngen.

InnehÄllet Àr alltid detsamma, exemplen likadana och samma teorier upprepas med olika infallsvinklar utan klinisk relevans. Det gör ocksÄ att man Àr hyfsat omotiverad varje gÄng. Det absolut sÀmsta med alltihop Àr att momentet Àr obligatoriskt (som det mesta pÄ lÀkarprogrammet!) Jag tycker det skulle vara mer givande att utgÄ frÄn verkliga fall som vi sjÀlv upplever pÄ kliniken samt gÄ igenom etiska dilemman med en handledare i smÄ grupper.  Jag förstÄr att det skulle vara resurskrÀvande och förmodligen kostsamt men just nu Àr undervisningen helt vÀrdelös sÄ det spelar ÀndÄ ingen roll. Jag hoppas att medicinsk etik pÄ lÀkarprogrammen kan bli mer prioriterad och att formerna för momenten kan fÄ en annan karaktÀr (lÀs inga förelÀsningar.)

Jag vet att jag sjÀlv har framfört Äsikterna i kursutvÀrderingar och till studentrepresentanter tidigare och jag kommer göra det igen. Jag hoppas det kan bli Àndring. Ofta brukar jag vara vÀldigt nöjd med kurserna och innehÄllet Àr för det mesta relevant. I det stora hela Àr hela utbildningen genomtÀnkt och alla moment bygger pÄ varandra. Jag hoppas bara etikmomenten skulle kunna utgÄ ifrÄn vad vi studenter efterfrÄgar.