Skillnader mellan svensk och amerikansk sjukvård, del 1

Hello!

När jag bodde i Köpenhamn förra våren skrev jag ett par inlägg om några observationer jag gjorde. Om det kan du läsa här och här. Även i Indien gjorde jag några observationer, men det var på temat mingla. I det här inlägget tänkte jag formulera vissa skillnader som finns mellan svensk och amerikansk sjukvård. Listan kommer här och fortsätter i inlägg nummer 2:

1. Antal arbetstimmar på sjukhuset. Som jag har signalerat tidigare arbetar läkarna, och egentligen all personal (men speciellt läkarna) fruktansvärt många timmar. Jag frågade min AT-läkare (intern) hur han jobbade. Han berättade att han jobbar alla, ALLA dagar i månaden (ja, du läste rätt) förutom 4 stycken. På de fyra dagarna är han ledig. Men alla andra dagar, det vill säga 26 dagar i månaden arbetar han, vardag som helg. Dessutom börjar en vanlig dag kl 5 på morgonen, han får inte gå hem före kl 5 och ibland senare om operationerna inte är klara. Dessutom går han jour var fjärde natt och har dessförinnan arbetat hela dagen. Han jobbar minst 80-90 timmar i veckan. Jag har svårt att se att någon läkare i Sverige jobbar så mycket.
  2. Perfektion och patienten i centrum. Sjukhuset jag är placerad på är rankat till det bästa i hela LA och top 10 i hela USA. Det betyder att det här är ett av världens bästa sjukhus. Märks det? Ja, mycket! Hur? Läkarna och all personal är väldigt måna om göra sitt yttersta och bästa för patienten. Det är faktiskt helt fantastiskt och på många sätt skulle jag vilja att vården var lite mer så här hemma i Sverige. Däremot kan det ibland bli helt överdrivet med på tok för många labprover, för många timmar i operationsrummet för att göra snygga operationssår eller ge behandling när indikationen är tveksam. Jag har blivit mycket inspirerad av att vara här och hoppas kunna ta med mig vissa saker (nya undersökningstekniker, nya sätt att resonera och vissa tankesätt) hem till Sverige.
  3. Hygienrutiner. Efter att ha varit i Köpenhamn, Indien och nu USA framstår Sverige som rätt nitiskt när det kommer till hygien. Självklart bör det finnas generella och robusta hygienrutiner (tvätta händerna, sterila kläder, verktyg och dukar vid operation, sprita händer och ytor, använda handskar et c) i vården men ibland kan jag tycka att Sverige tagit det lite väl långt. Läkarna här bär ringar, har nagellack, har rock och privata kläder i möte med patienter. Jag tycker egentligen inte det är olämpligt men jag förstår varför Sverige valt att gå en annan väg. Hur är utfallet? Jag vet inte ärligt talat, men något säger mig att Sverige är extrema i jämförelse med t ex Danmark och USA (som också har fullgoda sjukvårdssystem).

Fortsättning kommer i ett senare inlägg som fokuserar mer på patientens ställning i relation till läkaren. Stay tuned! /Oscar

kistudentenoscar

Jag heter Oscar Berg och är 28 år och kommer från Östersund. Jag läser åttonde terminen på läkarprogrammet och här skriver jag om min vardag och hur det känns att bli doktor.