SVK på KI och Läkarprogrammet

Hej!

Jag har fått flera läsarfrågor om Diabeteskursen i Indien som man kan välja på  termin 6. Jag var i Indien december 2016 och har bloggat om det här.

De frågor jag fått är bland annat:

• Är det en kurs du rekommenderar?

Ja, absolut! Jag kan inte säga att jag är jätteduktig på svensk diabetesvård men kursen är helt klart berikande i många aspekter. Många tillstånd som jag fick se under kursen kommer jag förmodligen aldrig se igen. Det jag kommer ihåg mest är en 10-årig flicka med diabetes typ 1 som var helt blind på grund av sina diabeteskompliationer, en man med en svår virussjukdom som var helt uppsvälld i hela ansikten och kroppen samt en yngre kille i min egen ålder som hade Lepra. (Googla om ni vågar!)

• Kostar kursen något? Och vad betalar KI?

KI står för det mesta men man bör räkna med att det kostar ca 10 000 kr, allt som allt. KI står för boende, frukost och lunch på vardagarna. Dessutom får man ett resebidrag på 6000 kr från KI som täcker helt eller delvis flygbiljetten till och från Indien. Väl på plats har man andra kringkostnader för vatten, middagar, toapapper!, mobiltelefon och surf samt andra turistkostnader (entréer, utflyktsavgifter mm). Om man därtill tänker att man vill resa i Indien så kostar det givetvis mer.

Lycka till med din ansökan! /Oscar

kistudentenoscar

Jag heter Oscar Berg och är 28 år och kommer från Östersund. Jag läser åttonde terminen på läkarprogrammet och här skriver jag om min vardag och hur det känns att bli doktor.