Tips till dig som ny läkarstudent

Tjabba!

Jag har fått ännu en läsarfråga och den här gången lyder frågan:

Vilka tips har du till mig som är ny läkarstudent?

Tips nr:

1. Första tipset är nog mer bara ett konstaterande att det är svårare att komma in på  läkarutbildningen än att ta sig ut. Så grattis till dig!
  2. Njut! Första veckorna är rätt chill, mysig, inspirerande och trevliga överlag. Passa på att lära känna så många som möjligt.
  3. Förbered dig på tunga akademiska studier under en lång tid, och framför allt de första två åren under preklin. De första två åren är just väldigt teoretiska och allt som händer i kroppen, allt från hur man andas, till hur hjärtat slår, till hur sjukdomar uppstår och hur läkemedel fungerar måste du lära dig. Det lär man sig genom modeller och teorier.
  4. Håll ut och ge det tid! Första terminen är förmodligen den tråkigaste även om det fanns inslag som var roliga också. Utbildningen är lång och du kommer säkert (och med all rätt) fundera på om du valt rätt. Även om den tanken kommer brukar den försvinna lika snabbt igen eftersom du kommer på varför du ville bli läkare från första början. Kom ihåg att andra delen av utbildningen (klin) är helt annat i sin karaktär och upplägg som passar de flesta. Klin-delen är överlag väldigt kul och givande! Ta för dig och visa att du vill lära dig. Fråga, var nyfiken och be om att få göra själv.

Stort lycka till på din första dag! /Oscar

kistudentenoscar

Jag heter Oscar Berg och är 28 år och kommer från Östersund. Jag läser åttonde terminen på läkarprogrammet och här skriver jag om min vardag och hur det känns att bli doktor.