✌🏼Varför är barnen på neo?👶🏽

I det här inlägget lovade jag att berätta varför vi vårdar för tidigt födda barn (eller fullgångna för den delen) på neo. Neo är förkortat från neonatal och betyder egentligen bara nyfödd. 🌱 I regel är barnen som vi vårdar för tidigt födda och i grunden ofta friska. Men på grund av omognaden hos barnen kan de behöva speciella insatser för att klara de första veckorna i livet.

Direkt efter förlossningen finns en rad olika tillstånd hos barnet som kan kräva direkta åtgärder.

• Andningen. För tidigt födda barn kan ha det kämpigt att andas själva till en början och då behöver de hjälp. Barnet får då andas i en mask som som heter CPAP (continuous positive airway pressure) eller Neo-puff. Behandlingen trycker ner luft (eller luft uppblandad med syrgas) i lungorna som vidhåller lungblåsorna öppna, annars finns risk att de faller ihop under utandningen.
  • Temperaturen. Det tidigt födda barnet har oftast svårt att hålla värmen vilket är enkelt åtgärdat med en värmelampa eller en värmebädd.
  • Luftfuktighet. De absolut minsta barnen kan behöva ligga i kuvös. Deras hud är mycket tunn och släpper vätska i stor utsträckning. I kuvösen är luftfuktigheten hög vilket förhindrar att barnet torkar ut.

1024px-Neonatal_Jacoplane.jpg

Foto av: Jaap Vermeulen

Därtill finns andra förlopp och komplikationer som kan tillstöta under tiden och måste därför följas.

• Gulsot. Under de första dygnen kan en gul ton utvecklas i barnets hud och ögonvitor. Det är blodrestprodukten, bilirubin, som har en oförmåga att brytas ner i levern som ansamlas hos barnet. Om nivåerna av bilirubin blir för höga kan det skada hjärnan. Som hjälp på traven får barnet genomgå en ljusbehandling som hjälper till att bryta ner bilirubinet. Att barnen genomgår ljusbehandling hos oss är vanligt.

Jaundice_phototherapy.jpg

Foto av: Martin Pot

• Tarminflammation. Ett mycket ovanligt, men fruktat tillstånd är NEC eller nekrotiserande enterokolit. Barnet får ont i magen, kräks och blir allvarligt sjuk. Barnet slår av på andningstaken och bleknar. Orsakerna är inte helt kartlagda.
  • Lågt blodvärde. De barn som är mycket för tidigt födda kan behöva blod. Det lilla barnet har svårt att själva bilda egna blodkroppar.
  • Andningsuppehåll. Ett av de småhyss som de för tidigt födda barnen kan syssla med är att göra små andningsuppehåll som också kallas apnéer. Det är läskigt att stå vid sidan när det händer men det fanns samtidigt en rad olika knep att ta till för att häva andningsuppehåll.
  • Lungkollaps. Även väldigt små barn kan drabbas av lungkollaps, (som jag skrivit om tidigare här. ) Behandlingen är liknande den som är för vuxna.
  • Ökad risk för infektioner. Likväl som de övriga organen är omogna är också immunförsvaret det. Bara på misstanke att barnet har en infektion sätter läkaren in förebyggande antibiotika. En viktig åtgärd för att skydda barnet mot infektioner är god handhygien hos både föräldrar och vårdpersonal.
  • Förändringar i näthinnan i ögonen. Barn som föds före vecka 31 kommer undersökas av en ögonläkare regelbundet. Ögonläkaren letar efter kärlförändringar på näthinnan hos barnet som kallas ROP, eller retinopathy of prematurity. Om förändringar föreligger och upptäcks finns laserbehandling att tillgå som förhindrar att näthinnan lossnar.

Nu vet ni ganska mycket mer om för tidigt födda barn och vad vi gör på neo för att de ska ha samma förutsättningar som alla andra barn. Min uppsats undersöker om svaret till för tidig födsel finns hos mamman. Om det skriver jag i ett senare inlägg.

Vi hörs! Oscar

kistudentenoscar

Jag heter Oscar Berg och är 28 år och kommer från Östersund. Jag läser åttonde terminen på läkarprogrammet och här skriver jag om min vardag och hur det känns att bli doktor.