Hej! Hoppas ni mår bra och att det går bra med era ansökningar inför höstterminen! KI hade ett digitalt öppet under förra veckan där man kunde skicka in frågor om de olika programmen och få svar från oss studenter. Det kom in lite frågor så jag tänkte svara på några här om det skulle vara att några av er som har funderat på samma sak 🙂 Givetvis går det bra att ställa fler frågor, förslagsvis som en kommentar till inlägget eller under ”Fråga mig” här uppe i högra hörnet!

Hur kan en skoldag se ut?
Skoldagarna ser väldigt olika ut beroende på vilken kurs vi läser. Om vi har en teoretisk kurs består dagarna ofta av föreläsningar, ibland seminarium och så plugg hemma. Ofta varierar schemat ganska mycket mellan dagarna, ibland har vi halvdagar med föreläsningar och ibland heldagar. När vi har praktik blir vi placerade på olika mottagningar/sjukhus eller andra placeringar där logopeder arbetar. Då är det heldagar som gäller men antalet dagar per vecka varierar lite mellan olika praktiker. Ibland har vi bara praktik och ibland har vi praktik parallellt med att vi läser någon kurs så då kan vi till exempel ha två dagar praktik i veckan och resterande dagar är vi i skolan.

Har du börjat med praktik?
Ja! Jag går termin sex har redan haft några olika praktiker. Nu minns jag inte exakt när vi började med praktik men det kan ha varit under termin fyra. Den sista praktiken, som är under termin sju, får vi själv söka och kan därmed styra var vi vill vara. Det är bra om det är något område man är extra intresserad av 🙂 Praktikperioderna är indelade efter olika områden; under en praktik träffade vi barn, under en annan vuxna patienter, under en gör vi dyslexiutredningar, en praktik fokuserar på stamning, en på röstproblematik och en har fokus dysfagi (sväljsvårigheter). Det finns många olika områden inom logopedin 🙂

Vad gör du under praktiken?
Det beror helt på var man har praktik (se frågan ovan)! Men sammanfattningsvis kan man säga att man alltid har en handledare. Ibland är man två studenter på en handledare. Dels auskulterar man och dels har man egna patienter. Ju fler praktiker man har desto mer eget ansvar får man som student. Utöver att träffa patienter ska man lära sig annat också, som att skriva journal till exempel.

Vad arbetar man med som logoped?
Jag har skrivit två inlägg där jag skriver om var man kan jobba som logoped 🙂 Se länkarna nedan!

https://blog.ki.se/kistudentensandra/var-jobbar-logopeder-som-traffar-vuxna-patienter/

https://blog.ki.se/kistudentensandra/var-jobbar-logopeder-som-traffar-barn/

Hej alla framtida logopeder, nu har anmälningsperioden dragit igång för höstterminen 2020! Här är antagningens hemsida där du hittar all information om hur du söker en utbildning och till logopedprogrammet:

https://www.antagning.se/se/start

Skicka gärna frågor om du undrar över något som har med logopedprogrammet eller studentlivet på KI att göra, det gör du lättast genom att klicka på ”Fråga mig!” här uppe i det högra hörnet. Du kan också söka här i bloggen genom sökrutan. Bloggen är också uppdelad i kategorier, till exempel ”kurser” och ”var jobbar logopeder?” om det är något speciellt du vill läsa lite mer om.

Här kommer ytterligare några länkar som jag tycker är bra om du skulle vilja veta lite mer om logopedprogrammet och yrket:

Beskrivning av logopedprogrammet på KI:s hemsida: https://utbildning.ki.se/program/2lg16-logopedprogrammet

SACO:s sida om logopedyrket: https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/logoped/

Svenska Logopedförbundet om logopedyrkethttps://www.srat.se/logopederna/logopedyrket/

Tveka inte att skicka frågor om du undrar över något, antingen som en kommentar till inlägget eller som mail (”Fråga mig!”)

Eftersom vi vet att många av bloggarnas läsare är befintliga studenter så använder vi alla kanaler vi kan för att nå ut till er studenter på KI.

KI följer regeringens rekommendationer och kommer att gå över till distansundervisning från och med onsdagen den 18 mars.

Det kommer att finnas många frågor kring de praktiska momenten att lösa den närmaste tiden. Vi ber om förståelse för att både lärare och administration arbetar väldigt hårt just nu och att det för tillfället kanske inte finns svar på alla frågor.

Tillsammans ska vi göra det bästa av situationen i detta extraordinära läge.
Informationen på ki.se uppdateras löpande och har ni allmänna frågor går det bra att mejla till ki-student@ki.se och gäller det programspecfika frågor så kontaktar ni era program.

Annika Östman Wernerson, Vicerektor KI

Den 18 mars kommer Karolinska Institutet ha ett digitalt öppet hus! Så här skriver KI på hemsidan:

”Kom på vårt digitala Öppet hus. Den 18 mars släpper vi en digital version av Öppet hus där du bland annat får chansen att ta del av inspirerande utbildningsfilmer, ställa frågor till studenter från våra olika utbildningar och se våra fina campusmiljöer i rundtursfilmer. Under dagen kommer du få möjlighet att chatta med våra studievägledare och det finns även möjlighet att beställa en KI-goodie bag med spännande innehåll.”

Jag kommer finnas tillgänglig att svara på frågor som har med logopedprogrammet att göra 🙂 Varmt välkommen!

Hej! Hoppas allt är bra med er! Det händer ju mycket nu runt om i världen och i Sverige och alla pratar om coronaviruset. För er som vill läsa mer om hur KI hanterar situationen så kommer här nedan en länk, som uppdateras löpande, med information till bland annat oss studenter:

https://nyheter.ki.se/information-om-coronaviruset-till-medarbetare-och-studenter

Nu till något annat 🙂 Jag har inte skrivit så mycket om vilka kurser vi läser just nu! Vi har ganska mycket på gång vilket är roligt. Ibland läser vi bara en kurs i taget och ibland flera kurser parallellt, och det är det vi gör just nu.

Vi läser en kurs som heter Voice disorders, alltså röststörningar. Röststörningar kan man få av olika orsaker men ofta av sjukdom eller att man använder sin röst på fel sätt. Det kan göra att man till exempel blir hes, spänner sig för att få fram röst, får en svag röst eller en skrovlig eller knarrig röst. Då behöver man utreda varför rösten blivit som den blivit och ställa en diagnos. Utredning kan ske av öron-näsa-halsläkare och/eller logoped. Logopeden planerar sedan behandling och utför behandling. Ofta gör man en inspelning av rösten innan och efter behandling för att kunna analysera hur behandlingen har gått.

Vi läser också en kurs som heter Talflytstörningar, det begrepp som många är mer bekanta med är stamning. Även i denna kurs läser vi hur vi går tillväga för att kunna ställa diagnos, hur vi kan dela upp stamning i olika sorters stamning, hur stamning kan påverka en individ, hur vi gör för att kartlägga hur mycket stamning som finns i talet och såklart hur vi kan minska stamningen.