Hej på er! Hoppas ni har en bra start på sommaren! Jag tänkte påminna om Statuspodden som jag gästade i april. Det är en podd som läkarstudenterna Timo och Irene håller i och vi pratade om allt möjligt som rör KI och framförallt logopedprogrammet 🙂

Här är avsnitten:

https://soundcloud.com/karolinskainstitutet/23-logoped-det-perfekta-yrket

https://soundcloud.com/karolinskainstitutet/24-logoped-hang-med-en-student-for-en-dag-del-2-av-2

Imorgon är sista skoldagen för den här terminen! Ska bli skönt med lite sommaruppehåll 🙂 Igår hade vi alltså tenta i kursen Tal- och språkstörningar hos skolbarn och imorgon ska vi ha seminarium som avslutning för praktikperioden! Jag vet faktiskt inte riktigt vad seminariet kommer innehålla så det blir till att se imorgon. På kvällen så ska vi i klassen ses och fira sommarlovet lite grann!

Tentan kändes helt okej, vi fick fyra timmar på oss och den tiden behövdes! Jag skrev och skrev och lämnade in strax innan fyra timmar hade gått. Tentan bestod av kryssfrågor, kortsvarsfrågor och till sist ett fall där vi fick massa information om en patient, utifrån en läs- och skrivutredning, som vi skulle ställa diagnos på (eller inte ställa diagnos) utifrån informationen och diskutera varför vi valde att ställa diagnos eller inte.

Sista dagen på terminen alltså och här är de kurser som vi har läst den här terminen;

  • Tal- och språkstörningar hos barn i skolålder
  • Statistik 2
  • Projektarbete och skriftlig framställning (kurs som gavs på Stockholms Universitet där vi hade projektarbete inom lingvistik)
  • .. och så har vi haft två praktikperioder; en i januari/februari (fokus på barn) och en nu i maj (fokus på skolbarn).

Jag kommer blogga litegrann under sommaren också, men inte lika frekvent, så vi hörs och ses 🙂

 

Imorgon är sista dagen på den här praktikperioden! Sedan är det bara en tenta och ett seminarium kvar under nästa vecka. Inte så bara och bara kanske, det kommer bli en hel del plugg under den här veckan. Men sen är det dags för sommaruppehåll!

Under den här praktiken har vi som sagt haft läs- och skrivutredningar. Jag visste inte så mycket om läs- och skrivsvårigheter, eller dyslexi, sedan innan men det är ett område som jag faktiskt har upptäckt är mer spännande än jag trodde. Mottagningen vi är på ligger på ett sjukhus här i Stockholm. Jag, och min kursare som jag har praktik med, har gjort två stycken utredningar. Eftersom den här praktiken ligger parallellt med kursen Tal- och språkstörningar hos barn i skolåldern så har vi träffat barn/ungdomar på mellan- och högstadiet. Som namnet på kursen avslöjar så har vi alltså inte bara läst om läs- och skrivsvårigheter utan också om andra svårigheter, tal- och språksvårigheter, som barn i skolåldern kan ha. Men praktiken har fokuserat på just läsning och skrivning!

Det finns en mängd olika tester som används för att testa olika förmågor som vi vet är viktiga för vår läs- och skrivförmåga. Om vi har brister i dessa förmågor så kan de lägga grunden för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi (och självklart testar man också just avkodning; den tekniska biten av att läsa). Det är lite som ett detektivarbete! En utredning tar ungefär en dag (vi har träffat eleven två halvdagar) och efter det måste man sätta sig med alla resultat från testerna och försöka få en uppfattning om var elevens svårigheter ligger och vad som kan ligga till grund för de svårigheter som visar sig. Sedan har vi träffat eleven en tredje gång för berätta vad utredningen visat och för att ge rekommendationer till hur eleven och även skolan kan agera för att underlätta för eleven när det kommer till att läsa och skriva. Vi skriver också ett utlåtande som blir en dokumentation av hur utredningen gått till och vad utredningen visat. Det här är absolut ett område som varit mycket roligare än jag trodde och jag vågar nog till och med säga att jag skulle kunna tänka mig att jobba med den här typen av utredningar i framtiden 🙂

Hej! Nu har halva praktikperioden gått! Jag är placerad på Danderyds sjukhus tillsammans med några kursare 🙂  Vi har fått auskultera och så har jag tillsammans med en klasskompis gjort en läs- och skrivutredning, och nästa vecka ska vi göra en till. Det har varit väldigt roligt och givande. Det har också varit bra att ha praktiken parallellt med att vi läser kursen Tal- och språkstörningar hos barn i skolåldern eftersom praktiken också lägger en bra grund inför tentan som är i början på juni!

Hej! Idag har vi startat igång med praktik igen! Eftersom vi läser en kurs som handlar om tal- och språkstörningar hos barn i skolåldern så fokuserar kursen och praktiken på framförallt läs- och skrivsvårigheter. Vi kommer ha praktik två dagar i veckan och resterande dagar har vi föreläsningar eller annat på schemat. Den här månaden kommer nog bli ganska intensiv men det är bara att köra på för sen kommer ju sommaruppehållet och lite ledighet 🙂

Här nedan är de föreläsningar som vi har haft och som vi kommer att ha kommande veckor. Jag tycker man får en lite bättre överblick över en kurs bara av att läsa titlarna på föreläsningarna, hoppas ni tycker detsamma!

  • Fonologisk bearbetningsförmåga
  • Språk-, läs- och skrivsvårigheter i skolåldern – introduktion och modeller
  • Logopedisk läs- och skrivutredning
  • Klassrumsbaserad logopedi
  • Läs- och skrivutveckling hos personer som använder AKK
  • Att utöka ordförrådet
  • Samförekomst mellan funktionsnedsättningar i skolåldern
  • Pragmatik: bedömning och insatser