Hej! Nu är sista veckan för terminen på Karolinska Institutet här, jag tar ju inte examen riktigt än, men det gör klassen över mig! I och med omständigheter i år kommer examensceremonierna hållas på distans (se länk längst ner i inlägget för mer info). Det firande som man föreställt sig kanske inte heller blir som planerat. Trots detta förtjänar såklart alla som tar examen detta år från Karolinska Institutet ändå att firas och hyllas! 🙂 I tider som dessa blir man också påmind om hur viktig all vårdpersonal är.

Jag vill skicka ett STORT GRATTIS OCH BRA JOBBAT till alla logopedstudenter, och alla andra studenter som tar examen i år, och önska er all lycka till i framtiden. Jag längtar till nästa år när jag är där ni är nu 🙂

https://utbildning.ki.se/examenshogtid-grundniva

Hej! Nästa vecka blir alltså sista veckan på terminen! Då har jag några dagar praktik, en examination som kommer genomföras över zoom och några inlämningsuppgifter som ska in. Det blir en intensiv vecka men sen är sommaruppehållet här! Här kommer en liten sammanfattning över den här terminen och i nästa inlägg blir det en tjuvkik på vad nästa termin kommer innehålla 🙂

Vårterminen har bestått av dessa kurser:
– Medicin 5: öron- näs- och halssjukdomar och psykiatri
– Röststörningar
– Talflytstörningar (stamning)
– Praktik inom området röst- och talflytstörningar
– Dysfagi (sväljsvårigheter)
– Praktik inom dysfagi

Det har varit väldigt roliga, matiga och intressanta kurser!
Här kommer lite kort info om kurserna, lite text som jag tagit från tidigare inlägg när jag skrivit om kurserna. Om ni vill läsa mer om varje kurs är det bara att gå tillbaka i arkivet! 🙂

Medicin 5: öron- näs- och halssjukdomar och psykiatri: ”För oss (framtida) logopeder så är många av de sjukdomar och tillstånd som kan drabba öron/näsa/hals viktiga och intressanta eftersom de också ofta kan påverka talet och sväljförmågan (som logopeder också arbetar med!)”

Röststörningar ”Röststörningar kan man få av olika orsaker men ofta av sjukdom eller att man använder sin röst på fel sätt. Det kan göra att man till exempel blir hes, spänner sig för att få fram röst, får en svag röst eller en skrovlig eller knarrig röst. Då behöver man utreda varför rösten blivit som den blivit och ställa en diagnos.”

Talflytstörningar (stamning) ”Den här kursen handlar om hur vi går tillväga för att kunna ställa diagnos, hur vi kan dela upp stamning i olika sorters stamning, hur stamning kan påverka en individ, hur vi gör för att kartlägga hur mycket stamning som finns i talet och såklart hur vi kan minska stamningen.”

Praktik inom området röst- och talflytstörningar ”När man kommer till logoped spelar man ofta in rösten för att vi logopeder ska kunna göra en röstanalys. Därefter planerar man en behandling. Det finns mycket att göra för att en röst ska bli bättre; jobba med att hitta rätt andningsteknik, avspänning så man inte har spänningar i halsområdet och arbeta med olika röstövningar som är bra för rösten! Många av er känner säkert till stamning. Under stamningspraktiken träffar vi patienter i alla åldrar (men mest barn) som stammar. Logopeder utreder och kartlägger stamning och behandlar. Eftersom det är många barn som kommer till logoped så träffar man också föräldrarna för till exempel handledning kring hur man som förälder kan hantera stamningen.”

Dysfagi (sväljsvårigheter) ”När sväljningen hos oss fungerar som den ska är det ju inte något vi tänker på. Vi äter och dricker och sen är vi klara, men när sväljningen av någon anledning inte fungerar som den ska är det ett problem som hela livet kan kretsa kring. Att svälja är en process och det är mycket som ska klaffa för att vi ska ha en säker sväljning så inget hamnar i luftstrupen! Logopeder arbetar med att utreda och behandla sväljsvårigheter”

Praktik inom dysfagi
”Jobbar man med sväljning kan man jobba både på till exempel mottagning eller på sjukhus och vara ute på olika avdelningar och träffa patienter med sväljsvårigheter. Logopeder som jobbar med sväljning kan jobba både med barn och vuxna.”

Hoppas allt är bra med er! I måndags hade vi tenta i kursen dysfagi (sväljsvårigheter), terminens sista! Tentan skrev vi hemifrån, en del var ett quiz och en del var frågor som krävde lite längre svar som vi skrev och skickade in. Det var tillåtet att ha kurslitteratur och liknande tillhands under tentan men den vara bara två timmar lång så det krävdes ändå att man pluggat innan för att hinna svara på alla frågor. Jag tror det gick bra 🙂 Dysfagi är ett område som jag inte varit så intresserad av tidigare men jag är blivit positivt överraskad, kursen har varit väldigt intressant! Nu har vi också praktik några dagar i veckan och träffar patienter och gör sväljbedömningar (som jag skrev lite om i inlägget innan detta!). Vi har praktik några dagar i veckan och några dagar pluggar vi hemma med andra uppgifter, det fungerar bra! Jobbar man med sväljning kan man jobba både på till exempel mottagning eller på sjukhus och vara ute på olika avdelningar och träffa patienter med sväljsvårigheter. Logopeder som jobbar med sväljning kan jobba både med barn och vuxna. Ser fram emot kommande dagar innan terminen är slut och sommaren är här 🙂

Hej! Imorgon börjar min praktik inom området dysfagi (sväljsvårigheter). All annan undervisningen har vi på distans just nu men förra veckan var vi i skolan för att ha en workshop som handlade om göra sväljbedömningar. Det var verkligen bra förberedelse inför att gå ut på praktik!

Under workshopen, och sväljbedömningen, undersökte vi tungan och dess motorik och styrka (som är viktig för att kunna svälja på ett bra sätt). Vi tittade om något såg avvikande ut i munhålan och om läpparnas funktion var som den skulle. Sedan undersökte vi sväljningen vid sväljning av olika konsistenser. När man gör en sväljbedömning provar man ofta hur det går att svälja tunnflytande (vatten), trögflytande (till exempel kräm) och något som måste tuggas som till exempel ett kex. Det är de konsistenserna vi har i muggarna nedan på bilderna. Sväljningen kan vara olika effektiv och säker (att inte får ner något i lungorna!) beroende på konsistens. På bilderna nedan ser ni att vi använde ett stetoskop, det gör man för att lyssna på sväljningen. Man kan genom stetoskopet höra andningen och när sväljning sker. Då kan man höra om något verkar gå fel eller vara avvikande under sväljningen. En väldigt rolig och lärorik workshop! 🙂

Som ni också kan se på bilderna så är man under undersökningen nära patienten vilket alltid kräver viss skyddsutrustning, även om det är lite extra utrustning i dessa tider.

Mina klasskompisar Linnéa och Hanna under workshopen 🙂

Idag tänkte jag att ni skulle få lära känna en av mina klasskompisar – nämligen Hanna! Ni som har hängt med ett tag känner ju mig vid det här laget men jag tänkte att det skulle vara roligt att få se lite andra ansikten här i bloggen och höra lite andra tankar kring logopedprogrammet 🙂 Jag ställde några frågor till Hanna och här kommer svaren!

Varför sökte du till logopedprogrammet?
Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte haft någon livslång dröm om att bli logoped utan jag läste för skojs skull på om vilka program som gick att läsa i Stockholm, och kom då över logopedprogrammet. Min första tanke var att allt i beskrivningen lät så himla roligt och att jag verkligen kunde se mig själv jobba som logoped. Så från en dag till en annan gick jag från att inte veta vad en logoped var eller vad en logoped gör till att se det som ett självklart val för min framtida yrkeskarriär.

Finns det något/några områden inom logopedin som du tycker är extra intressanta och varför?
Sedan vår först kurs i medicin på termin ett så har jag varit fast. Jag älskar att grotta ner mig i muskler, brosk och nerver. Vi som logopeder har ju också lyxen av att enbart jobba med ett begränsat område (de delar i kroppen som är involverade vid tal och sväljning) vilket gör det relativt överkomligt att banka in alla begrepp. Att bli expert inom ett specifikt område som de flesta inte vet så mycket om tilltalar verkligen mig!

Vad tycker du är det bästa med campus i Flemingsberg?
Jag gillar verkligen sjukhusmiljöer, så för mig är det bästa nog att våra klassrum ligger mitt i sjukhuset.

Har du något tips till någon som ska börja logopedprogrammet i höst?
Gå på föreläsningarna, där lär du dig det mesta du behöver veta. Och kom ihåg att det kommer komma kurser som du inte alls tycker är roliga och du kommer tvivla på om du valt rätt, men logopedyrket är SÅ mycket bredare än en liten kurs. Troligtvis kommer du inte att behöva den kursen när du väl hittat det område som du brinner för, vissa kurser är bara att kämpa igenom.

Tack Hanna för att du ville vara med 🙂