Hej! Hoppas ni har haft en bra helg! Under februari månad har alla vi studentbloggare/poddare/vloggare på KI ett gemensamt tema som heter Interprofessionellt arbete och yrket efter studierna. Jag kommer skriva om hur vi studenter samarbetar med varandra över det olika programmen under utbildningarna och hur vi inom de olika vårdprofessionerna samarbetar med varandra när vi är ute och arbetar.

Jag kommer skriva två inlägg inom temat, detta och sen kommer ett till. Första inlägget, detta, kommer handla om när och hur vi logopedstudenter arbetar med studenter från andra program och även om vilken kontakt vi har med andra professioner inom vården under utbildningen. Nästa inlägg kommer handlar om hur logopeder samarbetar med andra professioner ute i arbetslivet. Så om ni vill läsa om det; kika in snart igen 🙂

Under utbildningen har vi arbetat med andra studenter från andra utbildningar och kommit i kontakt med andra professioner i några sammanhang. Inte så värst många faktiskt, vore roligt med ännu mer kontakt med studenter på de andra utbildningarna!

Tidigare i utbildningen, innan vi påbörjade praktik, hade vi så kallade auskultationer (man är med och tittar när tex logopeder arbetar och träffar patienter men man deltar inte aktivt). Under en av dessa auskultationsdagar fick vi också gå med andra professioner. Temat för dagen var bemötande så vi skulle observera hur vårdpersonal bemöter de patienter de träffar, men då fick vi också inblick i hur andra vårdprofessioner arbetar. Jag fick hänga med en fysioterapeut, en arbetsterapeut och en dietist. Sedan har jag också kommit i kontakt med andra professioner under praktiken, men mer om det kommer i nästa inlägg!

Vi har också arbetat lite med andra studenter från andra utbildningar i skolan. Framförallt har vi haft seminarium med andra studenter för att diskutera olika patientfall och lära av varandra, olika yrkesgrupper ser ju en och samma patient ur olika perspektiv vilket är intressant och det är viktigt att alla får komma tills tals för patientens bästa. Vi har haft seminarium med arbetsterapeutstudenter, psykologstudenter och sjuksköterskestudenter och det har varit givande! Utifrån de olika patientfallen har vi diskuterat till exempel olika symtom, vilka tester/undersökningar som bör göras och hur en behandling skulle kunna se ut.

Människor, Flickor, Kvinnor, Studenter

Hej på er! Idag avslutade vi medicinkursen, jag skrev om första delen av kursen i inlägget innan detta och nu tänkte jag skriva om andra delen av kursen som handlade om ENT – ear, nose and throat. Idag hade vi tenta och det gick helt okej 🙂

Det har varit väldigt intressanta föreläsningar om sjukdomar som drabbar öron-, näsa- och halsregionen. Eftersom öronen, näsan och halsen är sammankopplade så finns det läkare som är just specialiserade på området och heter öron-näsa-halsläkare. För oss (framtida) logopeder så är många av de sjukdomar och tillstånd som kan drabba öron/näsa/hals viktiga och intressanta eftersom de också ofta kan påverka talet och sväljförmågan (som logopeder också arbetar med!).

Här är alla föreläsningar som vi har inom området den här kursen:

ENT – anatomy overview
Mouth, adenoids and tonsils
Neck lump
Obstructive sleep apnea
Salivary gland disease
Diseases of the ear
Disesas of the nose and sinus
Facial palsy
Facial trauma and epistaxis
Spasmodic dysfonia and Tremor
Vocal health

Jag vet inte hur mycket dessa föreläsnings-titlar säger er men jag tror ändå att det kan ge en liten uppfattning om vad kursen handlar om 🙂 Sjukdomar i öron-, näsa- och halsområdet kan påverka rösten och talet, framförallt påverkas ju givetvis rösten om stämbanden drabbas av något (som till exempel stämbandsknutor, polyper eller cystor på stämbanden, virus eller förlamning i stämbanden). Då är ofta kontakt med logoped aktuellt!

Struphuvudet, Svalget, Anatomi, Mänskliga, Mun, Språk

Hej, hoppas ni har en bra helg! Imorgon är det sista dagen att anmäla sig till högskoleprovet om man vill skriva provet i april! Högskoleprovet är väldigt bra att skriva för att öka sina chanser att komma in på den utbildningen man vill läsa, man kan söka både via betyg och via högskoleprov så man utökar helt enkelt sina chanser genom att söka både genom betyg och provet. Om du skriver provet i april så kan du använda resultatet till ansökan till logopedprogrammet som startar till hösten 🙂

Här kommer mina bästa tips inför att förbereda sig inför provet: 

  • Börja i god tid! Jag pluggade på deltid i ca 3 månader inför provet. Jag jobbade 2-3 dagar i veckan och resterande tid pluggade jag. Det finns inga genvägar, man måste plugga, plugga och plugga lite till. MEN det lönar sig! 🙂
  • Provet är uppdelat i tre delar; matematik, svenska och engelska. Jag som inte räknat någon matte alls sedan gymnasiet (2009…) tog det helt från början. Jag räknade matte från årskurs 3 (alltså årskurs 3, lågstadiet. Detta kan låta löjligt men det finns alltid enkla matteregler som man glömt bort) upp till gymnasiet årskurs 1. Detta gjorde jag på www.matteboken.se (en ideell förening som hjälper barn och ungdomar förbättra sina kunskaper i matematik) och www.webbmatte.se (drivs av Stockholms stad). Sedan köpte jag också en tjänst (sök på ”högskoleprovet” så kommer flera sådana sidor upp), en hemsida som hjälper till med förberedelser och har övningsuppgifter inför högskoleprovet. Jag använde mest den hemsidan till att läsa förklaringar till svaren på tidigare uppgifter på äldre högskoleprov.
  • Svenskadelen är uppdelad i ordförståelse och läsförståelse. Detta tar såklart lång tid att öva upp med det går! Jag läste ingen skönlitteratur, den typen av text kommer inte. Istället försökte jag läsa morgontidningarna, bokrecensioner, vetenskapliga texter osv. Läsförståelsen var min svåraste del. Tillslut fick jag lägga upp det lite taktiskt, jag hoppade över en av de längre texterna och chansade på svaren där för att få mer tid till resterande texter och därför kunna ”säkra” mina poäng där. För att öva upp min ordförståelse kollade jag upp alla ord jag inte kunde medan jag läste.
  • Engelskan består mest av läsförståelse. Detta var mitt starkaste område så jag plugga minst på denna del men jag gjorde i princip på samma sätt som när jag pluggade inför svenskadelen. Samma sak här, jag läste inget skönlitterärt utan dagstidningar, vetenskapliga texter osv.
  • Några veckor innan provet skulle äga rum började jag göra massor av äldre högskoleprov. Jag skrev ut provet och gjorde de under den tiden som man får när man skrivet det på riktigt. Detta är superviktigt, att tiden tar slut är verkligen det största problemet. Känner man att man inte klarar en uppgift måste man hoppa vidare till nästa direkt för att kunna få poängen på frågorna man kan!

Hej!

Första veckan på termin sex avklarad! Den här veckan har vi påbörjat kursen Medicin 5: öron-, näs- och halssjukdomar och psykiatri. Det är en ganska kort kurs så den här veckan har vi haft föreläsningar inom området psykiatri, det har varit väldigt intressant! Imorgon fortsätter föreläsningarna och sen på tisdag har vi en minitenta, det kommer vara flersvarsfrågor där man kryssar i rätt alternativ. Jag tänkte kika igenom alla handouts idag från föreläsningarna och jag tror det kommer räcka, hoppas! Kursen har ingen kurslitteratur så det som krävs är att man hänger med på föreläsningarna  🙂 Och efter tisdag börjar alltså delen om öron-, när- och halssjukdomar. En del inom medicinkurserna är egentligen kanske inte sådant som logopeder direkt kommer i kontakt med eller jobbar inom men om man ska jobba inom vården är det ändå viktigt och bra att ha en grundläggande kunskap inom andra områden inom vården; tex psykiatrin. Om vi träffar en patient som också genomgår någon slags behandling inom psykiatrin så är det bra om vi har ett hum om vad det är för behandling.

Här är de föreläsningar vi har haft inom psykiatri-delen:

Introduction to Psychiatry
Developmental and personality disorders
Eating disorders
Psychological therapies
OCD and related disorders
Anxiety disorders
Psychotic disorders
Depressive and bipolar disorders
Conversion disorder
Gender inkongruence

Hej på er! Hoppas ni har haft en bra helg! Idag började en ny termin och för mig innebar det första dagen på termin sex! Vi hade första dagen på en kurs som heter Medicin 5 och som kommer handla om Psychiatry och ENT (ear, nose and throat). Det här alltså vår första kurs som är helt på engelska. Vi hade föreläsningar hela dagen idag på engelska och det var inga konstigheter, det gick bra! Jag kommer såklart (som vanligt) skriva mer om kursen lite senare!

Här kommer istället ett inlägg med massa bilder! Jag har tagit lite bilder i lokalerna på Karolinska Institutet i Flemingsberg (där vi logopedstudenter håller till för det mesta) 🙂

Först ut är några bilder på det så kallade Mikrotorget där man kan värma sin mat. Här finns även kylskåp där man kan förvara sin matlåda. Det finns också bestick att låna om man glömt hemma (lätt hänt!).

Och sen några bilder från biblioteket! Här finns både grupprum att låna om man vill plugga flera stycken, sen finns det massa sittplatser i biblioteket och sen allt annat som ett bibliotek borde ha så som skrivare att låna osv (förutom böcker såklart:))

Sedan kommer några bilder från den så kallade ”Staden”. Det är ett område med massvis med grupprum som man kan låna och massa sittplatser runtom i lokalen där man kan sitta och plugga. En väldigt fin del av skolan, se själva!

Sist men inte minst kommer några övriga bilder runtom från skolan!