Alla kurser vi läst!
Hej! Hoppas ni alla mår 🙂 Själv har jag blivit lite krasslig men som tur är har jag inte någon föreläsning eller liknande idag så jag är hemma och vilar, vilket också betyder att jag har gott om tid att skriva här!
Jag har funderat på att skriva det här inlägget ett tag så nu är det dags! När jag läste på om logopedprogrammet innan jag sökte in så önskade jag att jag hade hittat den här informationen; jag tänkte lista alla kurser som jag hittills har läst under utbildningen! (jag är på termin fyra nu). Vilka ämnen/kurser läser man egentligen på logopedprogrammet? Så här kommer alla kurser:
- Socialpsykologi – hur vi som individer och grupper i samhället påverkas utifrån av andra individer, grupper och samhället.
- Introduktion till logopedi – en kurs om tog upp lite allt möjligt; t.ex. olika logopediska områden och begrepp som är viktiga inom vården som t.ex. likabehandlning. Under den här kursen fick vi också auskultera några dagar hos logopeder vilket var kul!
- Psykologi ur ett livsloppsperspektiv – den här kursen handlade om människan under olika skeden i livet, hur vi människor utvecklas från födsel tills att vi blir gamla.
- Medicin 1: anatomi och fysiologi – här blev det mycket pluggande på latinska namn för olika delar av kroppen och så handlade kursen övergripande om hur kroppen fungerar.
- Kommunikation och språklig struktur – Den här kursen tog upp mycket; hur vi kommunicerar och hur språk är uppbyggda! Här har jag skrivit lite om den: https://blog.ki.se/kistudentensandra/julledighet/
- Statistik 1 – statistik helt enkelt! Viktigt för oss att kunna när vi har med statistik att göra; t.ex. läser forskningsartiklar.
- Medicin 2: patologi, tal- och röstfysiologi och audiologi – här har jag skrivit om audiologidelen av kursen: https://blog.ki.se/kistudentensandra/audiologi/, här har jag skrivit om patologidelen: https://blog.ki.se/kistudentensandra/patologi/ och här har jag skrivit om tal- och röstfysiologin: https://blog.ki.se/kistudentensandra/tal-och-rostfysiologi/
- Observation och dokumentation – här har jag skrivit om den här kursen: https://blog.ki.se/kistudentensandra/observation-och-dokumentation
- Talkommunikation – här har jag skrivit två inlägg som handlar lite om denna kurs: https://blog.ki.se/kistudentensandra/talproduktion-och-talanalys/ och https://blog.ki.se/kistudentensandra/dugga/
- Tidiga avvikelser relaterade till kommunikation och sväljning – mer om denna kurs: https://blog.ki.se/kistudentensandra/taks/
- Typisk tal-, språk- och läsutveckling – mer om den här kursen: https://blog.ki.se/kistudentensandra/typisk-tal-sprak-och-lasutveckling/
- Kognitionspsykologi – mer om denna kurs: https://blog.ki.se/kistudentensandra/kognitionspsykologi/
- Medicin 3: pediatrik, barnneurologi och barnpsykiatri – mer om pediatrikdelen: https://blog.ki.se/kistudentensandra/pediatrik/ och mer om barnneurologi och barnpsykiatridelen: https://blog.ki.se/kistudentensandra/barnneurologi-och-barnpsykiatri/
- Analys- och testmetodik – en kurs som handlade om hur man kan utvärdera olika test (t.ex. test för screena/diagnostisera dyslexi) och vad som gör att ett test är ett bättre test eller ett sämre test.
- Tal- och språkstörningar hos barn – mer om denna kurs: https://blog.ki.se/kistudentensandra/tal-och-sprakstorningar-hos-barn
- Inlägg om vår första praktik: https://blog.ki.se/kistudentensandra/forsta-praktiken/
Det var en del kurser det 🙂 Dessa står nästan i helt kronologisk ordning också tror jag, tal- och språkstörningar var vår senaste kurs. Som ni ser så läste vi mer ”allmänna” kurser i början av utbildningen och så har kurserna blivit mer logopediska med tiden. De kurser jag läser just nu är statistik 2 och projektarbete och skriftlig framställning. Efter de kurserna ska jag läsa kursen tal- och språkstörningar hos barn i skolåldern och då ska vi även ut på vår nästa praktik vilket ska bli kul!
4 kommentarer