PU-veckan
I fredags var det alltså dags för tenta i kursen Tal- och språkstörningar hos barn. Det var en ganska svettig tenta.. det kan gå lite hur som helst. Men om jag blir underkänd så ligger omtentan i januari och vi har inga andra tunga tentor innan så det är skönt! Lite segt dock att jag trodde att tentan höll på från 9.00 till 12.00 men tydligen var sluttiden 13.00.. så jag stressade lite väl mycket i slutet. Ett tips från mig till dig; håll koll på tentatiden.
Förra veckan hade vi en så kallad PU-vecka, PU som i professionell utveckling. Veckan bestod av lite allt möjligt:
- En föreläsning men titeln ”Grundläggande vårdhygien – Förhindra smittspridning i vården”
- Seminarium med titeln ”Vad är bemötande?”, vi pratade alltså om vad ett bra bemötande i vården är.
- Auskultation inom primärvården. Eftersom fokuset låg på att vi skulle observera bemötanden i vården så auskulterade vi hos olika professioner. Jag fick följa med en fysioterapeut och arbetsterapeut som jobbade inom hemvården på förmiddagen och under eftermiddagen auskulterade jag hos en dietist och hos en kiropraktor. Lärorik och intressant dag!
- Hjärt- och lungräddning, HLR. Är glad att vi fick lära oss HLR innan vi ger oss ut på praktik!
- Interaktivt lärande. Vi delades in i mindre grupper och fick kliva in i rollerna som logoped och patient. Logopeden skulle ta anamnes på patienten och en av våra lärare och resten av gruppen fick titta på. ”Patienten” fick hitta på och svara på frågorna. Sedan fick vi som logopeder feedback gällande hur vi ska samtala med patienten, t.ex. ställa frågorna på ett lite annat sätt, hur vi ska ställa följdfrågor för att få ut så mycket information som möjligt osv. Detta var jag lite nervös inför men det gick bra och det var framförallt väldigt lärorikt!
0 kommentarer