Sista veckan

Hej! Nästa vecka blir alltså sista veckan på terminen! Då har jag några dagar praktik, en examination som kommer genomföras över zoom och några inlämningsuppgifter som ska in. Det blir en intensiv vecka men sen är sommaruppehållet här! Här kommer en liten sammanfattning över den här terminen och i nästa inlägg blir det en tjuvkik på vad nästa termin kommer innehålla 🙂

Vårterminen har bestått av dessa kurser:
– Medicin 5: öron- näs- och halssjukdomar och psykiatri
– Röststörningar
– Talflytstörningar (stamning)
– Praktik inom området röst- och talflytstörningar
– Dysfagi (sväljsvårigheter)
– Praktik inom dysfagi

Det har varit väldigt roliga, matiga och intressanta kurser!
Här kommer lite kort info om kurserna, lite text som jag tagit från tidigare inlägg när jag skrivit om kurserna. Om ni vill läsa mer om varje kurs är det bara att gå tillbaka i arkivet! 🙂

Medicin 5: öron- näs- och halssjukdomar och psykiatri: ”För oss (framtida) logopeder så är många av de sjukdomar och tillstånd som kan drabba öron/näsa/hals viktiga och intressanta eftersom de också ofta kan påverka talet och sväljförmågan (som logopeder också arbetar med!)”

Röststörningar ”Röststörningar kan man få av olika orsaker men ofta av sjukdom eller att man använder sin röst på fel sätt. Det kan göra att man till exempel blir hes, spänner sig för att få fram röst, får en svag röst eller en skrovlig eller knarrig röst. Då behöver man utreda varför rösten blivit som den blivit och ställa en diagnos.”

Talflytstörningar (stamning) ”Den här kursen handlar om hur vi går tillväga för att kunna ställa diagnos, hur vi kan dela upp stamning i olika sorters stamning, hur stamning kan påverka en individ, hur vi gör för att kartlägga hur mycket stamning som finns i talet och såklart hur vi kan minska stamningen.”

Praktik inom området röst- och talflytstörningar ”När man kommer till logoped spelar man ofta in rösten för att vi logopeder ska kunna göra en röstanalys. Därefter planerar man en behandling. Det finns mycket att göra för att en röst ska bli bättre; jobba med att hitta rätt andningsteknik, avspänning så man inte har spänningar i halsområdet och arbeta med olika röstövningar som är bra för rösten! Många av er känner säkert till stamning. Under stamningspraktiken träffar vi patienter i alla åldrar (men mest barn) som stammar. Logopeder utreder och kartlägger stamning och behandlar. Eftersom det är många barn som kommer till logoped så träffar man också föräldrarna för till exempel handledning kring hur man som förälder kan hantera stamningen.”

Dysfagi (sväljsvårigheter) ”När sväljningen hos oss fungerar som den ska är det ju inte något vi tänker på. Vi äter och dricker och sen är vi klara, men när sväljningen av någon anledning inte fungerar som den ska är det ett problem som hela livet kan kretsa kring. Att svälja är en process och det är mycket som ska klaffa för att vi ska ha en säker sväljning så inget hamnar i luftstrupen! Logopeder arbetar med att utreda och behandla sväljsvårigheter”

Praktik inom dysfagi
”Jobbar man med sväljning kan man jobba både på till exempel mottagning eller på sjukhus och vara ute på olika avdelningar och träffa patienter med sväljsvårigheter. Logopeder som jobbar med sväljning kan jobba både med barn och vuxna.”

0 kommentarer

Relaterade inlägg

Om mig

Sandra Kalapudas

Jag heter Sandra och läser just nu min sjunde termin på Logopedprogrammet på Karolinska Institutet. Här kommer du kunna följa mig under min studietid!

Hör gärna av dig om du har frågor gällande utbildningen eller studentlivet.

Läs mer om mig