Tal- och språkstörningar hos barn

Kursen Tal- och språkstörningar hos barn fortsätter och veckan som kommer blir sista veckan med föreläsningar innan tentan som äger rum den 30/11. Kursen är uppdelad i tre olika delområden; Karaktäristik, Bedömning och Behandling. Nu i slutet på november tentar vi av det första delområdet karaktäristik. Sedan kommer vi har grupparbeten och seminarium där vi examineras på de andra två delområdena. Känns som ett bra upplägg! Första delområdet handlar alltså om vad som karaktäriserar olika språkstörningar som barn kan ha. Väldigt intressant och viktigt då många av oss logopedstudenter kommer att jobba med barn när vi kommer ut i arbetslivet.

Vi har haft dessa föreläsningar hittills inom karaktäristik-området:

• Fonologisk språkstörning
  • Lexikala och semantiska svårigheter vid språkstörning
  • Grammatiska svårigheter vid språkstörning
  • Orsaksteorier – språkstörning
  • Pragmatiska svårigheter vid språkstörning
  • Språk- och kommunikationsstörningar hos barn med intellektuell funktionsnedsättning
  • Språk- och kommunikationsstörningar hos barn med förvärvad hjärnskada
  • Språkstörning vid flerspråkighet
  • Effekter av hörselnedsättning på språkutveckling
  • Språk- och kommunikationsstörningar hos barn med autism
  • Interventioner vid autism som bygger på tillämpad beteendeanalys
  • Taldyspraxi

Och nu i veckan som kommer har vi de sista föreläsningarna innan tentan:

• Dysartri hos barn
  • LKG-relaterade talstörningar (Läpp – Käk – Gomspalt)
  • Förståelighet vid tal- och språkstörningar

Ser fram emot föreläsningarna som kommer! Speciellt LKG-föreläsningen, det har varit väldigt intressant när vi pratat om LKG tidigare.

Imorgon är det måndag igen, men jag har haft en superbra helg så det känns helt okej. Idag blev det en riktigt chill-dag. Har pluggat lite, ätit thai-mat och snart ska jag lägga mig på soffan 🙂

Min sambo som alltid ska beställa in det konstigaste på menyn…