Typisk tal-, språk- och läsutveckling

Nu tänkte jag skriva om en av de kurser som vi läser just nu – TTSOL, typisk tal-, språk- och läsutveckling. Vi har läst kursen sedan vi startade igång efter sommaruppehållet och så har vi tentan nästa vecka! Parallellt med TTSOL har vi läst en psykologikurs som också tentas av nästa vecka, mer om den kommer i ett separat inlägg 🙂

Det är en ganska mastig kurs som tar upp flera olika områden, men också en väldigt intressant kurs och såklart en viktigt kurs för logopeder! Vi har haft några föreläsningar i veckan, några mindre uppgifter under kursens gång, och sedan har vi litteratur och artiklar som ska läsas inför tentan.

Här är de olika områdena som kursen behandlar:

• Tidig talperception – hur spädbarn och små barn uppfattar tal
  • Barnriktat tal – hur äldre (äldre barn och vuxna) talar till ett litet barn
  • Talproduktion – Hur ett barn börjar producera tal
  • Ordinlärning – Hur ett barn lär sig ord
  • Grammatikutveckling & syntaxutveckling – Hur ett barn lär sig använda modersmålets grammatik
  • AKK (alternativ kompletterade kommunikation) – Vilka ord är vanliga i små barns lexikon? Viktigt att undersöka när man utformar kommunikationshjälpmedel.
  • Språk och minne – Hur hänger språk och minne ihop?
  • Flerspråkighet
  • Läs- och skrivutveckling
  • Hur social interaktion kan påverka tal- och språkutvecklingen

Som ni hör på kursnamnet så är alltså huvudtemat för kursen hur små barn lär sig tala, lär sig språk och lär sig läsa och skriva. Det är många olika teorier att läsa in sig på för de olika områdena, som jag nämnde i ett tidigare inlägg så vet ju ingen exakt hur det går till när ett barn lär sig tala och lär sig sitt/sina modersmål. Det kändes lite överväldigade med alla teorier i början av kursen men nu börjar det klarna – och det är över en vecka kvar till tentan så det ska nog gå vägen!

I förra veckan så hade vi kick-off för alla digitala ambassadörer på KI! Vi var och käkade och spelade boule, det var kul att träffa alla andra (här hittar du alla som bloggar/poddar för KI: https://ki.se/utbildning/mot-vara-digitala-ambassadorer) och att spela boule! Det måste jag göra snart igen.

Jag har också pausat pluggande och varit hos frisören och unnat mig både klippning och färgning 🙂 Det var välbehövligt spenderade CSN-pengar 😉