Vad jag velat veta som nybliven logopedstudent

Eftersom en ny hösttermin dragit igång, och många nya logopedstudenter precis börjat på logopedprogrammet, tänkte jag skriva en lista om vad jag hade velat veta som nybliven logopedstudent! 🙂

1. I början kan man få lite lätt panik av att se vad ny kurslitteratur kostar, men man behöver inte precis ALL kurslitteratur. I början kan det vara lite knepigt att veta vilka böcker man absolut behöver och vilka som inte är lika viktiga. Mitt tips är att köpa böckerna när kursen har satt igång, då brukar det klarna lite!
  2. Inga lärdomar är onödiga. I början av utbildningen kan man ibland tänka ”varför ska jag lära mig det här?” men med tiden kommer du märka att det du tidigare lärt dig var förberedande för senare kurser och kunskap! Helt plötsligt måste man plocka fram de där kunskaperna man kanske inte trodde man behövde.
  3. Biblioteket har en chatt-funktion! Superenkelt att ställa frågor som rör till exempel bibliotekets böcker. Gå in på länken och tryck på ”Öppna chatt”; https://kib.ki.se/kontakta-kib
  4. Man behöver inte kunna sjunga eller kunna något som sång för att bli logoped. Röst och sång står såklart nära varandra men på utbildningen pratas inget om sång. Under praktiken med röstpatienter arbetar man inte heller med sång på något sätt. När jag såg att vi skulle ha så kallad ”röstträning” blev jag nervös att sång på något sätt skulle vara inblandat men så är inte fallet. Så är du som jag, helt kunnig inom sång, så är det absolut inget problem!
  5. Det är inte alltid samma tempo! I början kan man ibland tycka att utbildningen är väldigt intensiv och krävande. Påminn dig själv om att det alltid kommer lugnare perioder. Ibland är det mer att plugg att ta itu med och ibland mindre.
  6. Ju längre tiden går desto mer säkrare blir man på sig själv inom logopedrollen. I början av utbildningen, och när man ska ut på praktik i början, är det lätt att vara nervös och känna att det inte kommer gå. Det är lätt att fråga sig själv ”Hur ska jag lära mig det som behövs för att kunna jobba som logoped?”. Så kände jag ibland! Men ju längre tiden går, desto mer bekväm blir man i logopedrollen. Jag kommer ihåg när jag för första gången under en praktik kände att jag faktiskt kommer kunna jobba som logoped, det var härligt 🙂