Under dagens inlägg tänkte jag berätta varför just du borde söka in till tandhygenistprogrammet på Karolinska Institutet. Förra året runt den här tiden var jag exakt i samma position som er, det var dags för mig att välja ett program.

Jag var både osäker, nervös och stressad när jag valde mitt program, men någonstans så kändes det ändå rätt. Jag sökte massor av information om tandhygenistprogrammet och läste en hel del om Karolinska Institutet. Det var läskigt att tillslut ta ett beslut, men jag kan idag efter ca 2 terminer (snarare 1.5 termin) som tandhygieniststudent säga att det verkligen var det bästa beslutet jag någonsin tagit.

Vi fick redan från första terminen vara i kliniken och kliniken är det roligaste jag vet. Att kunna kombinera praktiskt jobb med teoretiskt är så himla roligt på alla sätt och vis. Speciellt när man kan få tydliga svar på det man ser i kliniken som t.ex. varför det är svullet i tandköttet eller vad som kan orsaka smärtan i framtänderna i överkäken m.m. Och du behöver inte vara oroad över kliniken eftersom du kommer få all hjälpmedel du behöver för att du ska kunna klara av kliniken, inklusive oändligt mycket hjälp av lärarna.

Många brukar också vara oroade över att det är nya förändringar, du kanske behöver flytta hemifrån eller börja en ny klass? Men tro mig när jag säger att livet börjar bara när du börjar på universitetet. Du kommer att träffa vänner som varar livet långt och skapa roliga minnen tillsammans.

Att arbeta som tandhygienist är så himla givande eftersom jag får jobba med människor i alla åldrar och hjälpa de med sin orala hälsa, något som inte alla prioriterar men jag kan lova att munnen är lika viktig som resten av kroppen. Och glöm inte att du kan vara den framtida tandhygienisten som hjälper en patient att inte ha ont, det enda som hindrar dig är just att söka in 🙂

Under de senaste dagarna har jag spenderat min tid på att skriva en hemtenta i kursen näringslära. Känslan när man äntligen kan lämna in en uppgift som man spenderat en del tid på.

Hemtentan var uppdelad i två delar, på den första delen skulle man skriva en kostdagbok där man dokumenterar vad man ätit under en helg dag och 2 vardagar. Sedan skulle man utgå från sin kost och skriva vilka riskfaktorer som påverkar ens tandhälsa.

Faktorer som t.ex. att småäta är inte bra för den orala hälsan. Anledningen beror på att det hela tiden blir syra attacker och tänderna får ingen chans att vila och kan därför leda till nedbrytning av emaljen (emalj=första lagret av tanden).

En annan faktor är t.ex. om man dricker mycket läsk, så finns risk för erosion (=förlust av tandsubstans genom en kemisk påverkan som inte involverar bakterier). Det bästa alternativet är att dricka vatten, försök att undvika läsk om det går.

Ett annat tips är att undvika vitt bröd och istället äta fiber bröd. Fiber bröd bidrar till bättre salivsekrekation p.g.a. att de är mer hårdtuggat samt ger en mättnads känsla, förebygger diabetes och tjocktarmscancer.

Men generellt så har det varit en intressant och snabb kurs. Det fick mig att inse att kost spelar mycket större roll än vad man egentligen tror. Man tänker mest på hur kosten påverkar den allmänna hälsan och väldigt lite på tandhälsan, när den väl har en lika stor betydelse.

 

 

Dagen som många av er har väntat på har äntligen kommit! Anmälan inför högskoleprogram/kurser HT20 har öppnat. Glöm inte att söka in till ditt drömprogram i tid, sista anmälningsdagen är den 15 april.

Karolinska Institutet har p.g.a. vissa omständigheter valt att ställa in öppet hus den 18 mars och istället  bestämt att ha ett digitalt öppet hus samma datum, så att du fortfarande kan få dina frågor besvarade av oss studenter.

Det kommer finnas studenter från massa olika program som kommer att finnas tillgängliga och besvara dina frågor. Har du funderingar redan nu, kan du alltid maila mig under ”kontakta mig” annars är du jätte välkommen att ställa dina frågor imorgon under KI’s digitala öppet hus.

 

Meddelande till befintliga studenter på KI.

Eftersom vi vet att många av bloggarnas läsare är befintliga studenter så använder vi alla kanaler vi kan för att nå ut till er studenter på KI.

KI följer regeringens rekommendationer och kommer att gå över till distansundervisning från och med onsdagen den 18 mars.

Det kommer att finnas många frågor kring de praktiska momenten att lösa den närmaste tiden. Vi ber om förståelse för att både lärare och administration arbetar väldigt hårt just nu och att det för tillfället kanske inte finns svar på alla frågor.

Tillsammans ska vi göra det bästa av situationen i detta extraordinära läge.

Informationen på ki.se uppdateras löpande och har ni allmänna frågor går det bra att mejla till ki-student@ki.se och gäller det programspecfika frågor så kontaktar ni era program.

Med vänlig hälsning, Vicerektor Annika Östman Wernerson

Idag tänkte jag dela med mig några konton på instagram som dokumenterar hur det är att vara en tandhygieniststudent på Karolinska Institutet. Jag själv tycker att det kan vara roligt att följa andra för att läsa om hur de upplever tandhygenistprogrammet, istället för att bara läsa om mina åsikter/erfarenhet.

 

Sparklefloss

Sparklefloss, hette tidigare tandhygieniststudenten men är numera omdöpt till sparklefloss. Cecilia, heter tjejen som driver kontot och hon går termin 4 på tandhygenistprogrammet. Hon skriver väldigt bra inlägg som är super intressanta där hon berättar om vad hon t.ex. gjort under ett klinik pass. Hos henne hittar ni inlägg allt från röntgen, tandborstteknik till lokalanestesi.

 

 

Powerpuffhygienisterna

3 tjejer i min klass som tillsammans dokumenterar sin resa på tandhygenistprogrammet. Hos de hittar ni en del inlägg/bilder från kliniken och det vill ni inte missa.

Dagen började med att jag vakna kl. 6:00. och därefter fick jag skjuts av min farbror från upplands Väsby till Karolinska Institutet. Som tur var, så slapp vi morgon trafiken. Det pirrades i hela magen, tanken på att jag snart kommer att få träffa och undersöka min allra första riktiga patient.

När jag kom fram till kliniken hade min super duktiga klinik partner redan spritat båset (tack m.) och därefter läste vi på journalen för att få lite ökad information kring patientens tillstånd.

Kl. 8:30 anlände patienten och gud vad nervös jag blev. Haha, jag vågade inte hämta in patienten själv så min klinik partner följde med och då ropade vi upp patientens namn vid receptionen. Därefter följde patienten med in i behandlingsrummet och då började undersökningen.

Jag och min klinik partner m. undersökte patienten tillsammans genom att jag t.ex. först undersökte underkäken och min klinik partner överkäken. Det gick super bra, dock kände jag mig lowkey flummig och nervös att jag blandade ihop kvadranter. Ja du läste rätt kvadranter, haha men anyway får läsa på lite mer till nästa gång. Men för att sammanfatta det hela, så gick det jätte bra och vi fick mycket stöd av lärarna. Så ni som kommer att träffa patienterna för första gången vill jag säga var inte stressade, det kommer att gå super duper dunder bra!!

Under februari månaden kommer jag och resterande studentbloggar att skriva kring temat interprofessionellt arbete, dvs hur studenter samarbetar med varandra i de olika utbildningarna och ute i arbetet.

Tandhygienister jobbar en del självständigt, men ändå krävs det att man samarbetar med övriga personal inom andra professioner. Man har t.ex. en nära kontakt med tandläkare, läkare och till och med socialen.

Inom tandvården jobbar man oftast i ett team som består av olika kompetenser. Tandhygienisternas arbete handlar främst om att jobba med förebyggande tandvård. Vi hjälper till att motivera och behandla patienter som har drabbats av karies och parodontit, men vi jobbar även tillsammans med andra professioner. Exempelvis, märker vi att vi har en patient som har blåmärken, beter sig konstigt m.m. så har vi ett ansvar att anmäla. Som behandlare kan vi också ha ett ansvar att göra en oroanmälan ifall vi har t.ex. en ung patient som har mycket karies under en lång period, eftersom föräldrar har ett ansvar över barnen.

Sedan kan vi också remittera patienter till tandläkare om vi finner något avvikande som inte faller inom vårt område. Det kan t.ex. vara lagning av karies, eller sår som misstänks vara något farligt m.m. Tandläkaren kan i sin tur remittera patienten vidare till en läkare om det t.ex. misstänks vara cancer eller något annat som faller inom deras kompetens osv. Det blir väldigt mycket samarbete när man jobbar inom vården för det är så brett och det är de som är så kul. Alla har något att bidra med.

 

 

Diskutera med vänner

Diskutera innehållet till tentan med dina vänner. Det är alltid något en vän kan som du kanske inte kan och tvärtom och på så sätt kan ni lära er av varandra.

Plugga på gamla tentor

Att plugga på gamla tentor är ett av de bästa tipsen jag någonsin fått. Helt seriöst, många gamla tentor är ganska lik de nya tentorna om det inte är exakt samma frågor. Jag brukar alltid gå igenom gamla tentor innan min tenta och se till att kunna svaret på de gamla tentorna.

Gamla tentor får ni av era faddrar, så var det för oss. All material var samlade i ett dokument som delades med oss. Vi fick ett helt dokument med gamla tentor, sammanfattningar osv.

Plugga inte dagen innan tentan utan koppla av 

Dagen innan tentan är det viktigt att koppla av, se därför till att göra något du tycker om. Kolla t.ex. på film, ta en promenad, gå på spa, träffa vänner/släkt/familj, baka eller gör annat du tycker om.

Se till att vara utvilad!

Dagen innan tentan är det viktigt att vara utvilad. Därför bör du sova ordentligt för att kunna koncentrera dig nästa dag. Det sista man vill göra är att dygna och rå plugga. Det brukar oftast leda till att man presterar sämre, därför bör du sova i tid!!

Sammanfatta Powerpoints/material som ni blivit tilldelade

Majoriteten av svaren till tentan finns på powerpointsen/häfte, helt enkelt i materialen ni blivit tilldelade.

Skriv inte av allt som står i läroböckerna, powerpointsen m.m. utan skriv om till dina egna ord. På så sätt kommer du att komma ihåg saker mycket snabbare.

 

Igår fick vi följa med termin 6 i kliniken när de behandlande sina patienter. Behandlaren jag hängde med hade en ny patient pga. att tidigare behandlare hade tagit examen whop whopp! Vi fick dock inte göra något intressant förutom att sprita båset och anteckna i journalen, men många av mina vänner fick polera.

Behandlaren gjorde en undersökning på patienten där hon undersökte fickdjup, karies, mobilitet och tandsten. Hon hann inte med en fullständig undersökning så patienten blev tvungen att komma tillbaka för att göra klart undersökningen samt ta röntgen bilder. Detta är för att man vill kunna jämföra patientens status i munnen i jämförelse med tidigare röntgenbilder, från den tidigare behandlaren.

Det jag lärde mig är att det är viktigt att utgå från patientens önskemål, eftersom det blir lättare att sätta upp ett mål som man kan uppnå och även för att patienten ska känna sig bekväm. Under auskultationen insåg jag att patienten är ganska delaktig under behandlingen, där de berättar om önskemål samt frågor om olika betydelser av olika saker som pratas om. Snart har vi egna patienter och det fick mig bara att inse att jag måste läsa på haha! Nä, men seriöst många patienter frågar om sin mun status samt vad olika saker innebär och då är det bra att kunna ge ett svar 😉

 

Åh vad tiden har gått fort! Termin 2 har kommit och snart börjar vi att jobba med riktiga patienter i kliniken. Det är helt sjukt när man egentligen tänker efter, liksom jag kommer att ha ansvar över mina egna patienter!! Ahh, sjukt nervös men det kommer att bli kul och lärorikt. Vi får inte glömma att vi bara är studenter och att det är en lärningsprocess för att vi ska lära oss hur det ser ut i verkligheten.

De senaste dagarna har vi haft föreläsningar kring hur man behandlar en patient och viktiga saker man bör tänka på. Många i klassen är nervösa, för om man tänker efter är vi bara 1/6 tandhygienister, vi har 5 terminer kvar att läsa tills vi blir ”fulllärda”. Dock blir man aldrig fullärd, för man lär sig nya saker hela tiden och medicin är ju ett ämne som ständigt utvecklas.

Som tur är, berättade lärarna att patienterna har fullförståelse över att vi är studenter. Behandlingen kommer att kosta de mycket mindre om man jämför med en behandling som utförs av en leg. tandhygienist. Men istället får patienterna betala med deras tid, då det kan ta flera h för en fullständig undersökning hos oss studenter.

I kliniken kommer vi att jobba parvis, där vi kommer att jobba med en klinikpartner. Varje klinikpartner kommer att ha 2-3 egna patienter som man har ansvar över. Sen kommer man att dela upp arbetet mellan varandra för att båda ska lära sig något under kliniktillfället. Åh vad jag längtar!!