Dagen började med att jag vakna kl. 6:00. och därefter fick jag skjuts av min farbror från upplands Väsby till Karolinska Institutet. Som tur var, så slapp vi morgon trafiken. Det pirrades i hela magen, tanken på att jag snart kommer att få träffa och undersöka min allra första riktiga patient.

När jag kom fram till kliniken hade min super duktiga klinik partner redan spritat båset (tack m.) och därefter läste vi på journalen för att få lite ökad information kring patientens tillstånd.

Kl. 8:30 anlände patienten och gud vad nervös jag blev. Haha, jag vågade inte hämta in patienten själv så min klinik partner följde med och då ropade vi upp patientens namn vid receptionen. Därefter följde patienten med in i behandlingsrummet och då började undersökningen.

Jag och min klinik partner m. undersökte patienten tillsammans genom att jag t.ex. först undersökte underkäken och min klinik partner överkäken. Det gick super bra, dock kände jag mig lowkey flummig och nervös att jag blandade ihop kvadranter. Ja du läste rätt kvadranter, haha men anyway får läsa på lite mer till nästa gång. Men för att sammanfatta det hela, så gick det jätte bra och vi fick mycket stöd av lärarna. Så ni som kommer att träffa patienterna för första gången vill jag säga var inte stressade, det kommer att gå super duper dunder bra!!

Under februari månaden kommer jag och resterande studentbloggar att skriva kring temat interprofessionellt arbete, dvs hur studenter samarbetar med varandra i de olika utbildningarna och ute i arbetet.

Tandhygienister jobbar en del självständigt, men ändå krävs det att man samarbetar med övriga personal inom andra professioner. Man har t.ex. en nära kontakt med tandläkare, läkare och till och med socialen.

Inom tandvården jobbar man oftast i ett team som består av olika kompetenser. Tandhygienisternas arbete handlar främst om att jobba med förebyggande tandvård. Vi hjälper till att motivera och behandla patienter som har drabbats av karies och parodontit, men vi jobbar även tillsammans med andra professioner. Exempelvis, märker vi att vi har en patient som har blåmärken, beter sig konstigt m.m. så har vi ett ansvar att anmäla. Som behandlare kan vi också ha ett ansvar att göra en oroanmälan ifall vi har t.ex. en ung patient som har mycket karies under en lång period, eftersom föräldrar har ett ansvar över barnen.

Sedan kan vi också remittera patienter till tandläkare om vi finner något avvikande som inte faller inom vårt område. Det kan t.ex. vara lagning av karies, eller sår som misstänks vara något farligt m.m. Tandläkaren kan i sin tur remittera patienten vidare till en läkare om det t.ex. misstänks vara cancer eller något annat som faller inom deras kompetens osv. Det blir väldigt mycket samarbete när man jobbar inom vården för det är så brett och det är de som är så kul. Alla har något att bidra med.

 

 

Diskutera med vänner

Diskutera innehållet till tentan med dina vänner. Det är alltid något en vän kan som du kanske inte kan och tvärtom och på så sätt kan ni lära er av varandra.

Plugga på gamla tentor

Att plugga på gamla tentor är ett av de bästa tipsen jag någonsin fått. Helt seriöst, många gamla tentor är ganska lik de nya tentorna om det inte är exakt samma frågor. Jag brukar alltid gå igenom gamla tentor innan min tenta och se till att kunna svaret på de gamla tentorna.

Gamla tentor får ni av era faddrar, så var det för oss. All material var samlade i ett dokument som delades med oss. Vi fick ett helt dokument med gamla tentor, sammanfattningar osv.

Plugga inte dagen innan tentan utan koppla av 

Dagen innan tentan är det viktigt att koppla av, se därför till att göra något du tycker om. Kolla t.ex. på film, ta en promenad, gå på spa, träffa vänner/släkt/familj, baka eller gör annat du tycker om.

Se till att vara utvilad!

Dagen innan tentan är det viktigt att vara utvilad. Därför bör du sova ordentligt för att kunna koncentrera dig nästa dag. Det sista man vill göra är att dygna och rå plugga. Det brukar oftast leda till att man presterar sämre, därför bör du sova i tid!!

Sammanfatta Powerpoints/material som ni blivit tilldelade

Majoriteten av svaren till tentan finns på powerpointsen/häfte, helt enkelt i materialen ni blivit tilldelade.

Skriv inte av allt som står i läroböckerna, powerpointsen m.m. utan skriv om till dina egna ord. På så sätt kommer du att komma ihåg saker mycket snabbare.

 

Igår fick vi följa med termin 6 i kliniken när de behandlande sina patienter. Behandlaren jag hängde med hade en ny patient pga. att tidigare behandlare hade tagit examen whop whopp! Vi fick dock inte göra något intressant förutom att sprita båset och anteckna i journalen, men många av mina vänner fick polera.

Behandlaren gjorde en undersökning på patienten där hon undersökte fickdjup, karies, mobilitet och tandsten. Hon hann inte med en fullständig undersökning så patienten blev tvungen att komma tillbaka för att göra klart undersökningen samt ta röntgen bilder. Detta är för att man vill kunna jämföra patientens status i munnen i jämförelse med tidigare röntgenbilder, från den tidigare behandlaren.

Det jag lärde mig är att det är viktigt att utgå från patientens önskemål, eftersom det blir lättare att sätta upp ett mål som man kan uppnå och även för att patienten ska känna sig bekväm. Under auskultationen insåg jag att patienten är ganska delaktig under behandlingen, där de berättar om önskemål samt frågor om olika betydelser av olika saker som pratas om. Snart har vi egna patienter och det fick mig bara att inse att jag måste läsa på haha! Nä, men seriöst många patienter frågar om sin mun status samt vad olika saker innebär och då är det bra att kunna ge ett svar 😉

 

Åh vad tiden har gått fort! Termin 2 har kommit och snart börjar vi att jobba med riktiga patienter i kliniken. Det är helt sjukt när man egentligen tänker efter, liksom jag kommer att ha ansvar över mina egna patienter!! Ahh, sjukt nervös men det kommer att bli kul och lärorikt. Vi får inte glömma att vi bara är studenter och att det är en lärningsprocess för att vi ska lära oss hur det ser ut i verkligheten.

De senaste dagarna har vi haft föreläsningar kring hur man behandlar en patient och viktiga saker man bör tänka på. Många i klassen är nervösa, för om man tänker efter är vi bara 1/6 tandhygienister, vi har 5 terminer kvar att läsa tills vi blir ”fulllärda”. Dock blir man aldrig fullärd, för man lär sig nya saker hela tiden och medicin är ju ett ämne som ständigt utvecklas.

Som tur är, berättade lärarna att patienterna har fullförståelse över att vi är studenter. Behandlingen kommer att kosta de mycket mindre om man jämför med en behandling som utförs av en leg. tandhygienist. Men istället får patienterna betala med deras tid, då det kan ta flera h för en fullständig undersökning hos oss studenter.

I kliniken kommer vi att jobba parvis, där vi kommer att jobba med en klinikpartner. Varje klinikpartner kommer att ha 2-3 egna patienter som man har ansvar över. Sen kommer man att dela upp arbetet mellan varandra för att båda ska lära sig något under kliniktillfället. Åh vad jag längtar!!

 

Under dagens inlägg tänkte jag klargöra skillnaden mellan olika professioner inom tandvården. Detta kanske underlättar för er om ni är osäkra kring vilket område i tandvården ni vill arbeta med i framtiden.

Tandhygienist

Vad har man som arbetsuppgift som tandhygienist?

Att arbeta som tandhygienist innebär att man arbetar med förebyggande tandvård. En av våra viktigaste uppgifter är att hjälpa till att bevara en god oral hälsa. Detta är jätte viktigt för att i sin tur minska uppkomsten av orala sjukdomar och förhoppningsvis hjälper vi er att spara pengar som ni annars skulle lägga på behandlingar :). Tandhygienister arbetar också med undersökningar och behandlingar av karies (hål i tänderna) och parodontit (tandlossning).

Som tandhygienist har man möjlighet att öppna en egen klinik och även jobba som klinikchef. Vill man variera sina arbetsuppgifter har man möjlighet att arbeta som flourtant, där man som tandhygienist går ut till olika skolor för att undervisa unga barn om fördelen av att använda flour.

Hur lång är tandhygienistutbildningen?

Tandhygenistprogrammet ligger på 3 år.

 

Tandläkare

Vad har man som arbetsuppgift som tandläkare?

Att arbeta som tandläkare innebär att man arbetar med att förebygga, utreda och behandla orala sjukdomar eller skador som befinner sig i munhålan. Tandläkare ansvarar över rotfyllningar, lagning av tänder, behandling av tandköttsinflammation och felplacerade tänder. Som tandläkare samarbetar man oftast väldigt nära med tandsköterskor men också tandhygienister.

Tandläkare har också möjligheten att specialisera sig inom olika områden som t.ex.  endodonti, bettfysiologi, oral protetik, odontologisk radiologi, ortodonti, parodontologi, pedodonti och orofacial medicin. Klicka här för mer information om specialistutbildningen.

Hur lång är tandläkarutbildningen?

Tandläkarutbildningen ligger på 5 år.

 

Tandsköterska

Vad har man som arbetsuppgift som tandsköterska?

Att arbeta som tandsköterska innebär att du självständigt arbetar med munhygienen, tandhälsokontroller, fluorbehandling, avtryckstagning, puts m.m. Tandsköterskor assisterar även tandläkare vid behandling och undersökningar av patienter samt kan bli delegerade av tandläkare att ge lokalbedövning, ta röntgenbilder, göra avtryck för proteser och kronor samt göra enklare fyllningar. I arbetsuppgiften ingår det också att sterilisera och rengöra instrument och ser till att det finns tillgång till utrustning och arbetsmaterial.

Tandsköterskor kan också arbeta administrativt där de tar emot patienter i receptionen, ansvarar över telefonsamtal, kallar in patienter för behandling, boka in patienter, ansvara över betalning men även att genomföra inköp.

Hur lång är tandsköterskeutbildningen?

Tandsköterskeutbildningen ligger på drygt 1.5 år.

 

Tandtekniker

Vad har man som arbetsuppgift som tandtekniker?

Tandtekniker har som arbetsuppgift att tillverka individuellt anpassade ersättningar för saknade eller skadade tänder som t.ex. kronor broar och proteser. I deras arbete är det väldigt mycket inslag av hantverk och design och oftast är man specialiserad på vissa material som t.ex. i guld eller porslin.

Hur lång är tandteknikerutbildningen?

Tandteknikerutbildningen är 3 år lång.

 

 

 

 

Karies är en balansgång mellan demineralisering alltså tandmaterial som lämnar tanden och en reminalisering att vi får tillbaka mineraler igen efter en syrangrepp. Och kariessjukdomen är när vi har mer demineralisering än reminalisering. Det blir alltså ett underskott av material och därmed bildas det hål. I början bildas små ihåligheter som man inte kan se med blotta ögat MEN om deminaliseringen fortsätter, kommer man kunna se hål med blotta ögat.

Faktorer som bidrar till karies:

–> kolhydrater

–> småätande

–> bakterier – vissa bakterier som får tillgång till bland annat kolhydrater bildar syror som i sin tur fräter på tanden.

Faktorer som minskar risken till karies:

–> flour – ersätter förlorat tandmaterial

–> använd en tandkräm som innehåller 1450 ppm flour

–> använd munskölj som innehåller flour

–> borsta 2 gr om dagen i minst 2 minuter samt komplettera med approximalarengöringsprodukter dvs tandtråd eller plackers.

Under första terminen har jag fått en del tips på saker man kan ha i skåpet i omklädningsrummet och tänkte varför inte dela med mig av tipsen?

  • Kaffe/Te – Vissa studenter har tepåsar, kaffepulver och en vattenkokare i skåpet för att spara på lite pengar. Det ultimata kitet för att hålla sig vaken när man ska plugga. Som student sparar man ganska mycket pengar på att ha en liten kaffestation i skåpet istället för att köpa kaffe varje dag.

 

  • Tandkräm & tandborste – Som ni kanske läst på mitt förra inlägg turas man om att vara tandhygienist & patient när man har klinik. Bytet sker alltid efter lunch och då är det fräscht att borsta tänderna efter maten, ifall det fastnat mat på tänderna.

 

  • Penna & litet anteckningsblock till kliniken – På kliniken får man oftast en del bra tips av lärarna och då kan det vara bra att ha med sig en penna och papper som man kan anteckna på.

 

  • Deodrant & hygienprodukter – När man ska arbeta med patienter (och generellt) är det bra att man doftar bra och inte svett. Därför är det alltid bra att ha med sig deodrant eller andra hygienprodukter för att känna sig fräsch. Tips: använd inte starka parfymer då det kan finnas patienter eller människor i din omgivning som är allergiska.

 

Gott nytt år allesammans!

Detta år har varit speciellt för mig, man kan säga att 2019 har varit både gott och ont. Hur var 2019 för er?

Flytten till Stockholm var  ett stort steg i mitt liv eftersom jag fick lära mig ansvar på en helt annan nivå. Man är nu tvungen att betala hyra, försäkring, handla mat, laga mat, städa m.m. Saker som jag inte helt självständigt gjorde hemma när jag bodde hos mina föräldrar och som man inte uppskattade lika mycket som man borde haha.

Ett av de bästa sakerna som hände mig är också min antagning på tandhygenistprogrammet för det fick mig att inse hur mycket jag gillar tänder och att vara tandhygieniststudent. Att studera till något man tycker om är något speciellt man blir tacksam på en helt annan nivå. Man är ständig motiverad och ger inte upp oavsett om det kan bli tufft i utbildningen.

Sen har 2019 också varit jobbig, studiemässigt. Efter jag tog studenten år 2018 under vårterminen började jag studera till jurist. Jag läste en termin och den terminen var jobbig rent psykiskt eftersom jag tvingade på mig en utbildning som jag inte var intresserad av. Men den tiden är över som tur är.

Nu blickar vi framåt mot 2020. Jag hoppas verkligen att 2020 blir ett dunder år för er alla, ett år fyllt med glädje och lycka. Årets nyårslöfte är att vara mer delaktig. Jag vill vara mer delaktig som student och utnyttja varenda möjlighet jag får till att skapa minnen samt också upptäcka nya saker genom att göra saker som jag inte tidigare gjort. Har du några nyårslöften för 2020?

 

 

 

 

Dagarna varierar väldigt mycket på tandhygienistprogrammet. Ingen dag är lik den andra, utan de varierar väldigt mycket beroende på om vi har tenta, klinik m.m. Men en vanlig dag när vi inte har klinik eller tenta så börjar oftast föreläsningen kl 9:00 och då slutar vi antingen 12:00 eller 16:00 beroende på hur mycket information som bör ges.

Schemat brukar se ut såhär på ett ungefär:

kl 9:00 – föreläsningen börjar och då brukar vi ha 10 – 15 minuters rast varje h.

kl 12:00 – lunchdags. Det finns mikro om man önskar att värma maten, annars kan man köpa lunch.  Kylskåp finns också MEN jag har hört att vissa människor har svårt att skilja på vad som är mitt och ditt så jag har oftast med mig min lunch i min väska.

Om vi inte slutar kl 12, kan vi ha följande:

kl 13:00 – seminarium eller föreläsningar fram till kl 16:00.

Om det är en klinik dag brukar det se ut såhär:

Innan kl. 8:30 ska vi ha bytt om till klinik kläder + spritat båset.

8:30 – börjar vi och läraren går igenom dagens moment som ska undersökas i kliniken.

Fram till kl. 12 är antingen du eller din kamrat patient och den andra är tandhygienist.

kl 12:00 – lunch – (innan man går upp till kliniken kan man passa på att borsta tänderna för att det ska vara fräscht i munnen)

kl 13:00 – byter man roll med sin kamrat. Den som va patient är nu tandhygienist och tandhygienisten är nu patienten.

kl 16:00 slutar vi och då ska båset städas och spritas. Läraren brukar också ha en liten genomgång där vi får feedback eller ny information, innan vi får åka hem.