3 tips till dig som ska läsa på Karolinska Institutet

Att läsa på universitetet kan innebära nya steg för många, därför tänkte jag skriva 3 tips som hjälpte mig när jag började studera på KI.

1. Skriv upp dig på flera bostadsköer!!

Många studenter (inkl. mig) tvingas att flytta till en annan stad pga. studier. Därför är det viktigt att vara ute i god och skriva upp sig på flera bostadsköer för att samla på sig poäng. Ju fler poäng man har = lättare att få en lägenhet i Stockholm. Länkar till två sidor här nedan som hjälpte mig att hitta en studentlägenhet nära campus!

bostad.stockholm

sssbhttps://www.sssb.se/

2. LÅNA kurslitteratur, KÖP INTE!!

Att köpa kurslitteratur är onödigt och slöseri med pengar, detta är ett tips jag fått från äldre terminare. Istället för att köpa kurslitteratur skulle jag rekommendera att istället låna på biblioteket. Chansen är STOR att du inte kommer behöva de igen under resten av terminen så fort kursen är slut. De enda kurslitteraturen jag skulle rekommendera dig att köpa för dig som ska läsa på tandhygienistprogrammet är Karies: sjukdom och hål, Bengt Olof Hansson, Dan Ericson. och Parodontit – en introduktion, Björn Klinge, Anders Gustafsson. Köp dock begagnat, för att spara på lite hundralappar. (Många äldre terminare brukar sälja sina gamla kurslitteratur så vänta med att köpa).

3. Fixa matlådor!!

Planera och fixa matlådor för hela veckan, att köpa lunch varje dag är så dyrt i längden, vilket de flesta studenter inte har råd med, speciellt för de som inte tar studielån. Att leva på ca 3200 kr kommer man inte långt med under en hel månad, dock är det väldigt få studenter som inte tar csn lån. Behöver du dock köpa lunch så har KI en massa restauranger man kan äta på, finns en massa variationer från mackor, sallader, fisk till sushii.. mumms!!