4 tips för att underlätta distansstudier

Distansstudier är lite jobbiga i längden, personligen saknar jag fysiska föreläsningar tillsammans med vänner (men man ska såklart hålla sig hemma och inte vistas ute om man kan)! Tidigare blev man motiverad av att studera genom att göra det tillsammans med andra vänner. Nu känner jag att det är svårt att motivera sig själv att plugga speciellt när man inte har någon att diskutera med eller ens en lektion att gå till. För att hålla igång motivationen har jag lite tips till er på hur ni kan göra för att byta miljö och bli mer effektiva med studierna.

1. Skapa en tydlig och rimlig plan

Att ha en tydlig och rimlig plan är viktig för att öka motivationen och minimera stressen. Gör en lista över all material ni ska kunna till t.ex. en tenta, därefter kollar du hur många dagar de är kvar fram till tentan. Sen skriver du en lista på vad du ska gå igenom under dag 1, dag 2 dag 3 osv.

T.ex.

Dag 1

• Seminarium
  • Läsa kapitel 2 i kurslitteraturen
  • Besvara frågor i Canvas.

2. Sitt inte i sängen under en zoom-föreläsning

Digitala föreläsningar är jobbiga ibland. Speciellt när man sitter och stirrar i en skärm under en längre period. Därför rekommenderar jag att man istället sitter vid t.ex. ett skrivbord eller köksbänken för att minimera risken att man somnar.

3. Förbered dig innan ditt seminarium/föreläsning

Att vara förberedd innan en föreläsning underlättar så otroligt mycket. Man hänger oftast med och har chansen att ställa frågor till läraren om det är något man inte förstått sen innan.

4. Ta pauser

Att ta pauser är viktigt, speciellt när man sitter inomhus majoriteten av tiden. Att ta en promenad hjälper mig med min koncentration då jag enkelt blir omotiverad om jag sitter hemma i mitt rum under en längre period.