5 bra tips till kliniken som tandhygieniststudent

Som tandhygieniststudent har vi möjligheten att ta emot patienter samt arbeta kliniskt, och det är nog det bästa med tandhygenistprogrammet.

I och med att vi får arbeta med patienter innebär det också att vi har ett stort ansvar där vi bland annat ska arbeta professionellt samt respektera sekretessen gentemot patienterna.

Här kommer 5 tips till hur du som tandhygieniststudent kan förbereda dig bäst till kliniken:

• Ha alltid uppsatt hår samt ingen nagellack/lösnaglar
  • Bär alltid på en namnskylt
  • Ha en pärm som du bevarar i skåpet med information (ibland får man lösa papper och det kan vara skönt att ha allting på samma plats).
  • Ta alltid med dig en penna och block (för att anteckna tips som läraren ger under klinik passet).
  • Förbered all material innan du tar in patienten samt se gärna till att du läst patientens journal för att skapa en bild av vilken typ av patient du kommer undersöka/behandla.