5 tips för att underlätta online studier

I och med pandemin har vi fortfarande föreläsningar och vissa examinationer via zoom förutom skriftliga tentor som vi har på plats. Därför tänkte jag idag av egen erfarenhet berätta hur du bäst kan förbereda dig inför dina online studier.

• Hitta en studie vänlig plats att studera på. Och då menar jag inte din säng. Oftast har man långa föreläsningar och tro mig, sitter man i sängen så är sannolikheten stor att man somnar.
  • Förbered kaffe/vatten/dricka innan föreläsningen börjar. Lyssnar man en hel del, kan det vara skönt att dricka något uppfriskande som kaffe.
  • Öppna zoom på datorn och inte mobilen om det är möjligt. Ju större skärm desto bättre. Min data slutade funka och därför tvingades jag öppna zoom på mobilen. Inget jag rekommenderar. Öppnar du zoom via en data, kan du dela skärmen och anteckna vid sidan om.
  • Planera i förväg. Att planera är A och O! Har du en föreläsning som börjar på zoom kl 8:30, se till att vakna 1h innan. Ät frukost, byt om till vanliga kläder. Läs igenom powerpointen dagen innan.
  • Våga fråga om du inte hänger med på zoom! Försök vara delaktig och fråga. Något som jag själv måste träna på. Man lär sig så mycket mer, än att ha kameran avstängd och inte fråga alls.