Är du behörig till tandhygienistprogrammet?

Vad krävs det för att komma in på tandhygenistprogrammet?

Grundläggande behörighet + Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2

Vad kan jag göra om jag inte är behörig till utbildningen?

Om man inte är behörig kan man komplettera sin utbildning genom att läsa kurserna som saknas på Komvux eller Hermods. På Hermods kan man också välja sin egen studietakt, vilken kan vara en fördel för er som vill påbörja utbildningen under höstensstart.

Jag är behörig men har ett lågt meritvärde, vad gör jag då?

Om man är behörig men vet att man har ett lågt meritvärde så kan man antingen göra högskoleprovet eller prövning på de kurserna man vill höja sitt betyg på. Vill man göra prövning för att höja sitt betyg så kan man kontakta sin kommun och det brukar kosta runt 500 :- per kurs. MEN om man har gjort kursen och fått betyget F så har man möjligheten att göra en prövning avgiftsfri. Kontakta din kommun för mer information.

Antagningsstatistik för de olika tandhygienistutbildningarna?

Klicka här, om du vill vet vad antagningsmeriten ligger på i de olika utbildningarna. Detta gör du genom att klicka på länken, klicka på staden du önskar att läsa på och därefter på antagningsstatistik. På KI ligger medelvärdet på ca  17-18 i merit.

Vart kan man läsa till tandhygienist?

Stockholm, Karlstad, Jönköping, Umeå, Göteborg, Högskolan Kristianstad.

Paulina

Hej! Pluggar just nu till sjuksköterska på KI men funderar på att byta. Har några frågor som jag hoppas du kan svara på: • Hur mycket praktik är det? Hur ofta har man klinikdagarna? • Är det mycket grupparbeten? • Hur är åldersfördelningen i klassen? • Vad är det sämsta med programmet?

Sara Jabbouri Yousef

Hej Paulina! Vi har klinik 1 gång per vecka, halva klassen har t.ex. på måndag och resterande har på fredag. Sedan har vi inte så mycket kliniskt förutom det. Vi har sällan grupparbeten, är det t.ex. en uppgift som ska göras i grupp så är den oftast enkel och inte alls svår. Men inlämningsuppgifterna består oftast av grupparbeten. När det kommer till åldern så har vi en stor variation i klassen, vi har studenter från 19 års åldern till kanske runt 30-40 år? Jag har faktiskt inte något dåligt att säga om programmet. Jag önskar dock att vi hade mer klinik dagar kanske 2 gr i veckan, det är nog det ända "dåliga". Tandhygenistprogrammet är verkligen så himla roligt! Har du fler funderingar är du jätte välkommen att mejla mig.