Att hålla ett MI-samtal med en patient – termin 3

Jag hoppas ni alla haft en bra jul och en bra början på det nya året! För min del har jag varit ganska upptagen med skolan och jobb och därför känt mig lite stressad på grund av det. Men som alltid, det är en ny dag med nya tag 🙂

Under termin 3 fick vi bland annat lära oss att hålla ett MI-samtal. Ett Mi-samtal är helt enkelt ett samtal man har med en patient med syfte att skapa en beteendeförändring hos patienten eller också motivera patienten. Det kan tillexempel vara att motivera patienten till att börja med mellanrumsborste eller också motivera en patient till att börja borsta tänderna 2ggr/dagen.

Därför har vi alla tandhygieniststudenter haft som uppgift att hålla ett mi-samtal med en patient som vi tycker skulle behöva ha ett sånt samtal. Mitt samtal som jag hade handlade om att motivera patienten till att använda mellanrumsborste. Det jag fick lära mig är att man får ut så mycket av en patient genom att prata med patienten. Eftersom man får lära sig mycket kring hur de tänker, varför de t.ex. inte borstar 2 ggr/dagen osv och utifrån den information man får hitta en gemensam lösning som passar patienten.