Att läsa på Gymnasiet VS Universitetet

Att läsa på universitetet är inte ett så jätte stort hopp från gymnasiet (enligt mig). På universitetet är man ganska självständig i sina studier, dock gällde detta också för gymnasiet för min del.

Idag har vi föreläsningar som sträcker sig t.ex.  från kl 9:00-12:00 med 15 min rast varje timme. Och i gymnasiet hade vi en lektion som varade 1 h och en annan lektion direkt efter, därför blir det inte en så stor skillnad förutom att vi pratar om samma ämne i flera h. Ibland kan det hända att man tappar fokus men ett tips är att ta med kaffe alt. vatten eller frukt.

När det kommer till examinationer så skiljer det sig åt lite. Idag har vi examinationer i form , av tentor där man har ca 3h att skriva tentan och då skriver man tenta för HELA kursen. På gymnasiet skrev man oftast ett prov på en del av ämnet man läser. MEN få inte panik, för det är inte omöjligt att klara tentorna på universitetet. Pluggar man i tid, kommer man lätt klara tentorna utan problem.

En annan viktig skillnad är att man bär på mer ansvar på universitetet. Lärarna kommer inte att “jaga dig” för att du ska lämna in en uppgift osv. Utan det är ditt ansvar att se till att lämna in essän i tid eller också plugga till en tenta. Därför är det viktigt att välja ett program som du gillar eftersom i slutändan är det DU som får lägga ner tid och jobb till att plugga och se till att klara alla moment. Detta är förhoppningsvis inget problem för i slutändan valde du ändå att läsa utbildningen!