Det bästa med tandhygienistprogrammet på KI

Att arbeta med egna patienter är så himla roligt och lärorikt. Man får en helt annan inblick på vad som förväntas efter examen. Ingen dag är en annan lik, utan varja dag är unik beroende på vad för typ av patient vi har den dagen.

När man ser en klinisk förändring i den orala hälsan där patienten också uppnår sina mål är så himla roligt. Det är som ett kvitto på att de man gör är bra. Man blir också säkrare i sin roll då man bygger upp sitt självförtroende, för de är såklart inte alltid det går bra, men när det väl går bra då känns det extra roligt.

En annan rolig grej är att jag nu i termin 4, kan se hur mycket vi har utvecklats i kliniken. Vi är mer självständiga och att det går så mycket snabbare att behandla en patient i jämförelse med tidigare år. Och en del har att göra med att vi skapat en egen rutin som vi följer, träning ger färdighet.

Att vi är en liten klass är också roligt då man fär en familjiär känsla. Sen är inte alla bffs, men vi alla kommer överens vilket känns super bra.

En sista bra grej just i universitetet och inte bara i programmet är att det är ett stort mångfald av olika studenter med olika bakgrunder. Detta ser jag som en fördel, då det alltid är roligt att träffa på nya människor.