Frågor och svar del 1

Vilket gymnasieprogram rekommenderar du till någon som vill söka till tandhygenistprogrammet?

Jag själv läste sambeteende på gymnasiet och la till naturkunskap 2 som extra kurs för att bli behörig till tandhygenistprogrammet. Min rekommendation till er alla är att läsa ett program som du vet att du kan få höga betyg på i samband med att du lägger till de kurser som saknas för att du ska bli behörig.

Måste man ha raka tänder för att bli tandhygienist? Kommer man att bli mobbad om ens egna tänder inte är ”perfekta”?

Man behöver absolut inte ha raka tänder eller ”felfria” tänder. Utan alla våra tänder är olika och vår munhälsa ser olika ut från person till person. Man ska liksom inte vara oroad för att bli mobbad eftersom i slutändan har vi alla sekretess som gör att vi inte får dela med oss hur din mun ser ut till andra kamrater.

Hur är åldersfördelningen i klassen?

Åldern i klassen varierar, vi har allt från 00:or till äldre vuxna människor. För att vara ärlig så har jag ingen aning hur gammal den äldsta personen i vår klass är men de flesta har barn och är vuxna.

Hur fungerar det med hijab som tandhygienist? Några problem?

Att bära hijab i samband med att vara en tandhygieniststudent fungerar hur bra som helst. Jag har själv inte stött på några problem. Det finns t.ex. engångsärmar för de som vill täcka armarna när man jobbar på kliniken med andra patienter. Det finns också jätte många tandhygieniststudenter som bär slöja på KI och hittills har ingen haft problem vad jag vet.  Ett inlägg om detta finns också här för dig som är intresserad av att läsa.

Finns det killar som läser till tandhygienist? Hur blir de bemötta av lärare och studenter?

Ja, det finns killar som läser till tandhygienist men majoriteten är tjejer. Alla blir bemötta med lika mycket respekt oavsett kön/bakgrund så det är inget du/ni behöver vara oroade över.

Har ni fler frågor så är det bara att mejla mig 🙂

Muna

Hej ,jag vill söka till tandhygienistutbildning men jag vet inte vilka kurser /ämne behöver jag läsa för att bli behörig . Tidigare har läst vård och omsorg programmet .Med vänlig hälsning, Muna

Sara