Frågor och svar från en snart nyexaminerad tandhygieniststudent

Cecilia, 25 år är en tandhygieniststudent som tar examen i år och som deltagit på en mini intervju. En sådan inspiration, glöm inte att följa hennes resa på instagram under namnet @sparklefloss .

Vad har varit det bästa med tandhygenistprogrammet?

Det bästa med tandhygenistprogrammet har definitivt varit all klinik vi haft. I och med att vi har vår egna klinik på campus, fortlöper den kliniska utbildningen enda från termin ett till fyra!

Jag har även tyckt om de interprofessionella samarbetet vi haft med tandläkarstudenterna på termin åtta och röntgenkursen.

Annars byggs utbildningen på successivt vilket gör det lätt att känna att man har en bas att stå på.

Hur upplevde du  distansstudierna under sista året?

Åh var börjar man… nej men det har fungerat bra. Är imponerad hur snabbt lärare kommit in i tekniken! Min förhoppning är att vissa moment kan läggas på distans i framtiden, verkligen varit ett positivt inslag för mig som givit mycket frihet och ansvar.

Med tanke på att examensmiddagen är inställd, hur hade du tänkt fira din examen?

Så trist! Dagen innan examen kommer firas med en liten AW hemma hos mig med primärt vänner utanför skolan. Själva examensdagen kommer bli lugn med planerad frukost i sängen medans jag tittar på examensceremonin som live-streamas. Sedan middag och drinkar med min man ute.

Hur känns det att ta examen under en sådan tid i samhället med tanke på COVID-19 och inställda firanden?

Supertråkigt! Förstår såklart att det måste ställas in. Men det känns ändå väldigt trist. Examen är en stor del av studentlivet.

Vad har du för planer efter examen?

Jag skulle arbetat på folktandvården, men på grund av rådande Corona-läge blir det *förhoppningsvis* livets sista sommarlov! (Dvs. Massa träning och sol!)

I höst kommer jag nog studera det tredje året som för oss varit frivilligt. I framtiden vill jag gärna studera vidare, forskning är något jag brinner för.

Vilka tips har du till oss tandhygieniststudenter?

Oj! …Börja i tid! Med pluggandet alltså. Det minskar stress avsevärt att ha koll på deadlines redan vid terminsstart och strukturera. Ha framförhållning.

Kliniskt är mitt tips att lita på er förmåga! Bästa ni kan göra är att inte rådfråga studiekamrater gällande sådant ni är osäkra på, för de är minst lika osäkra själv! Var påläst och ta lärarhjälp av någon ni känner att ni klickar med.