Har du funderat på att söka in till tandhygienistprogrammet HT20?

Under dagens inlägg tänkte jag berätta varför just du borde söka in till tandhygenistprogrammet på Karolinska Institutet. Förra året runt den här tiden var jag exakt i samma position som er, det var dags för mig att välja ett program.

Jag var både osäker, nervös och stressad när jag valde mitt program, men någonstans så kändes det ändå rätt. Jag sökte massor av information om tandhygenistprogrammet och läste en hel del om Karolinska Institutet. Det var läskigt att tillslut ta ett beslut, men jag kan idag efter ca 2 terminer (snarare 1.5 termin) som tandhygieniststudent säga att det verkligen var det bästa beslutet jag någonsin tagit.

Vi fick redan från första terminen vara i kliniken och kliniken är det roligaste jag vet. Att kunna kombinera praktiskt jobb med teoretiskt är så himla roligt på alla sätt och vis. Speciellt när man kan få tydliga svar på det man ser i kliniken som t.ex. varför det är svullet i tandköttet eller vad som kan orsaka smärtan i framtänderna i överkäken m.m. Och du behöver inte vara oroad över kliniken eftersom du kommer få all hjälpmedel du behöver för att du ska kunna klara av kliniken, inklusive oändligt mycket hjälp av lärarna.

Många brukar också vara oroade över att det är nya förändringar, du kanske behöver flytta hemifrån eller börja en ny klass? Men tro mig när jag säger att livet börjar bara när du börjar på universitetet. Du kommer att träffa vänner som varar livet långt och skapa roliga minnen tillsammans.

Att arbeta som tandhygienist är så himla givande eftersom jag får jobba med människor i alla åldrar och hjälpa de med sin orala hälsa, något som inte alla prioriterar men jag kan lova att munnen är lika viktig som resten av kroppen. Och glöm inte att du kan vara den framtida tandhygienisten som hjälper en patient att inte ha ont, det enda som hindrar dig är just att söka in 🙂