Hur funkar distansundervisning på tandhygienistprogrammet?

Jag fick några frågor av en person som sökt till tandhygenistprogrammet hösten 2020 under mitt tidigare inlägg som undrar lite saker om hur det är att studera på distans. Därför tänkte jag att detta inlägg skulle handla om just hur det är att studera på distans och hur studierna ser ut för oss studenter med tanke på covid-19 m.m. Först av allt så vill jag önska er alla ett lycka till på antagningen, jag hoppas att ni som sökt in till tandhygenistprogrammet hösten 2020 kommer in på ert förstahandsval.

När det kommer till studierna hösten 2020 så har vi inte fått någon information kring hur studierna kommer att se ut, dvs om det blir distans eller inte. Det enda vi fått information om är att just p.g.a. att vi missat en del från kliniken under termin 2 så kommer vi att ha klinik 2-3 dagar i veckan under juni och augusti månaden. Detta är för att vi ska kunna nå kunskapskraven och fortsätta till termin 3. Så egentligen kommer vi inte att få ett riktigt sommarlov, vilket är tråkigt men vi får helt enkelt göra det bästa av situationen. Man vill ju hellre ta examen i tid dvs under 2022 och inte ett år efter. Under den tiden vi kommer att ha klinik under sommaren så kommer vi bli berättigade att söka CSN, vilket är skönt för jag kommer t.ex. inte kunna jobba lika mycket som jag egentligen hade önskat.

Men de resterande kurserna vi haft under termin 2 har bara varit på distans, samma sak gäller tentorna och seminarium. När det kommer till seminarium så har vi använt oss av ZOOM, sen tentorna har vi på Canvas som är en digital lärarplattform. Jag själv tycker inte om distans just p.g.a. att det är svårt att inte prokrastinera. Sen självklart kan jag tycka att det är lättare att få saker gjort i skolan då man inte är lika distraherad av andra saker runt omkring sig, men men. Fördelarna är dock att man inte behöver ta sig fysiskt till skolan haha.

Sen också om man planerar sin tid väl så funkar distans hur bra som helst. Vi får ju all material som krävs för att vi ska kunna få den kunskap vi behöver men ibland kan jag sakna vanliga lektionsföreläsningar och mina klasskompisar. Jag kommer absolut att uppdatera er så fort jag fått information av skolan. Ta hand om er så länge 🙂