Klinisk examination med en riktig patient

Idag hade vi en klinisk examination där vi skulle uppvisa presentation av anamnes, terapiplan, lokalanestesi (infiltrationsanestesi och mandibularblockad samt mib med både handinstrumet och ultraljud.

Dagen började med att jag åkte in till skolan tidigt för att repetera lite innan min examination. När klockan närmade sig nio gick jag upp till kliniken och förberedde mitt bås, därefter hämtade jag upp min patient som hade en inbokad tid kl 9:45.

Alla studenter fick en varsin lärare som kollade på en, under tiden man arbetade. Först presenterade sig läraren till patienten och därefter var det min tur att presentera patienten till läraren.

Jag förklarade kortfattat vem patienten är, hur länge hen har gått på studentkliniken och patientens önskemål med behandlingarna. Samt även om patienten tar några mediciner? Hur hens egenvård ser ut? munstatus osv. (Anamnes och Terapiplan presenterades i början).

Därefter gick jag över till att uppvisa hur man ger bedövning. Min patient ville inte ha bedövning och det fick vi såklart respektera. Därför fick jag bara peka med en ficksond vart jag skulle spruta in samt hur mycket bedövning jag skulle ha gett.

Jag förklarade både hur jag skulle göra med infiltrationsanestesi och vid mandibular. Läraren frågade mig t.ex. hur jag skulle göra om jag ville bedöva 11, 12 och 13?

Sen frågade läraren också hur jag skulle göra om jag ville ge en mandibularblockad.

Därefter fick jag miba på 11 (framtanden i höger överkäke) som hade en 6mm ficka. Jag tog bort tandsten både med handinstrument och ultraljud, därefter fick vi avrunda och man fick respons på plats vilka moment man blev godkända på.