Mam-sajos resa till att läsa till tandhygienist på KI

Att välja vad man ska studera till är inte alltid en självklarhet. Jag som många andra kände mig vilsen efter studenten. Jag har i tidigare inlägg berättat om min resa till tandhygienistprogrammet och har därför intervjuat en student som berättar om hennes resa till tandhygienistprogrammet.

Webbanmälan för att söka in till tandhygienistprogrammet är fortfarande öppen fram till och med den 15 april!

Här har vi Mam-sajo, 27 år gammal och studerar termin 4 på tandhygienistprogrammet här på KI.

Längst till vänster har vi Mam-sajo, Abir och Sara

Varför valde du att läsa till tandhygienist?

Det finns flera olika anledningar till att jag valde att läsa till tandhygienist. Till skillnad från många människor har jag alltid tyckt om att gå till tandvården sedan jag var liten och ser alltid framemot att få min kallelse på brev. Något som slog mig när jag skulle på återbesök hösten 2018 var att jag skulle träffa en tandhygienist och när jag tänkte tillbaka så hade jag mest träffat tandhygienister när jag hade tid hos tandvården och inte tandläkare.

Jag visste inte ens vad en tandhygienist gjorde så jag googlade när jag kom hem och tyckte att det lät väldigt intressant. På den tiden hade jag nyss börjat läsa mitt fjärde år på Sjukhusfysikerprogrammet, men hade börjat inse mer och mer att jag hade valt fel utbildning så jag hade aktivt börja se mig omkring efter andra yrken som jag skulle föredra.

Jag visste från början att jag inte ville läsa mer än 3 år med tanke på att jag redan höll på läsa en 5 årig utbildning som gjorde mig helt slut. Samtidigt ville jag jobba med och hjälpa människor. Så jag gjorde olika tester för att se vilka yrken som skulle passa mig, och tandhygienist dök upp flera gånger.

Jag tänkte också tillbaka på vad jag tyckte om för ämnen i högstadiet och gymnasiet och jag mindes att jag tyckte om när vi hade lite om tandanatomi på biologikursen i gymnasiet. Så jag började luta mig mer och mer åt att kanske söka till tandhygienistprogrammet.

Innan jag bestämde helt så gick jag in på programsidan på Göteborgs universitet för att se vilka kurser man skulle läsa under alla tre år för att se så att jag inte skulle tappa intresset under utbildningens gång. Men tvärtom så blev jag bara mer och mer intresserad när jag såg vilka slags kurser man skulle läsa, anatomi, orala kurser, psykologi, biologi, m.m. och det var alla ämnen som jag tyckte om eller såg framemot att läsa.

Idag är jag väldigt tacksam över att jag vågade byta utbildning trots att jag läst väldigt länge på min tidigare utbildning. För varje ny kurs jag läser får det bekräftat att jag valt helt rätt ❤️

Vad är det bästa med tandhygienistprogrammet?

Det bästa med programmet måste ändå vara klinikkursen!

Första terminen övar man på en klasskamrat, men redan från termin 2 har man riktiga patienter. Det är så roligt att få träffa olika människor och hjälpa de att förbättra sin munhälsa och de är så tacksamma över det jobb vi studenter gör så man känner verkligen att man gör en skillnad.

Vad är mindre roligt med tandhygienistprogrammet?

Det finns egentligen inget direkt tråkigt med själva programmet, däremot hade det varit bra ifall vi hade fler klinska pass på röntgenkursen och hade älskat att pedodontikursen var större. Det enda tråkiga nu är att undervisningen sker på distans, men det är ju inget unikt för vårt program.

Varför valde du att läsa på Karolinska Institutet?

Dels ville jag vara närmare mina föräldrar och syskon som bor här i Stockholm, jag flyttade ju ner till Göteborg när jag började läsa på Sjukhusfysikerprogrammet. Sen visste jag sedan jag var liten att KI är rankat högt i världen eftersom jag drömde om att bli läkare och ville plugga just på KI, så en del av drömmen gick faktiskt i uppfyllelse 😄❤️

Var är dina planer efter examen?

När jag har pluggat färdigt vill jag först jobba inom Folktandvården för att bygga upp erfarenhet, sen skulle det vara roligt att starta eget med vänner från utbildningen 😍